Districon: E-commerce logistiek kansen voor Limurg

13 februari 2014 Consultancy.nl

Als ervaren e-commerce ondernemer weet ik dat er nog veel te verbeteren valt in de e-commerce logistiek en er liggen nog veel onontdekte verbetermogelijkheden. De meeste e-commerce bedrijven beschouwen supply chain als een van hun concurrrentiefactoren en zijn daarom niet zo scheutig om veel tips te delen. Toch zal ik in dit artikel een van de grote verbeterpunten delen: local feed-in!

Vrijwel elke grote webshop in Nederland is bezig met expansieplannen in het buitenland. De meeste webwinkels beginnen met het veroveren van Duitsland en België. Op dat moment wordt het natuurlijk belangrijk om de supply chain naar dit soort landen te optimaliseren, zeker als de sales enig volume begint te krijgen. Voor de bezorging naar hun klanten kunnen webshops over het algemeen een aantal verschillende transportmogelijkheden gebruiken:

  1. Bezorging als normaal poststuk; dit geldt uiteraard als het te verzonden artikel binnen bepaalde grenzen blijft qua gewicht en volume
  2. Bezorging via het pakketnetwerk
  3. Bezorging via vrachtwagen
  4. Bezorging via express netwerk (via de vrachtwagen of het vliegtuig)

Transport

Vanuit mijn dagelijkse praktijk als e-commerce ondernemer en als adviseur schat ik zo in dat meer dan 90 procent van de webshops merendeel doet via optie 2 hierboven. Optie 1 is alleen van toepassing voor producten met een klein volume en gewicht. Overigens een van de geavanceerde optimalisatie trucs in de e-commerce wereld is het aanpassen van de productverpakkingen bij sommige producten zodat je optie 1 kunt gebruiken in plaats van optie 2 (scheelt je gemiddeld €3 per order namelijk). Maar wellicht meer over dat topic in een volgend artikel.

Optie 3 is vooral van toepassing bij erg grote artikelen (tuinsets, meubels etc.) en heeft veel raakvlakken met de traditionele logistiek. Optie 4 komt bij webshops niet vaak voor omdat het erg duur is maar wordt wel gebruikt bij intercontinentale leveringen (aankopen bij Chinese webshops bijvoorbeeld) of bij het inkopen van producten door webshops bij hun leveranciers.

Voor de distributie naar hun klanten wordt dus in veruit het grootste deel van de gevallen gebruik gemaakt van optie 1 en 2. Op het moment dat webshops niet alleen in Nederland leveren maar bijvoorbeeld ook in Duitsland en België, of heel Europa of zelfs wereldwijd wordt het natuurlijk belangrijk wat de verzendkosten naar die landen zijn. Nu weten we allemaal dat het versturen van briefpost vanuit een adres binnen Nederland naar een ander adres binnen Nederland veel goedkoper is dan het versturen van briefpost uit Nederland naar een adres in het buitenland. Ditzelfde geldt eigenlijk voor het pakketpost netwerk.

Limburg - Nederland

Voordeel van Limburg: local feed-in

Een techniek die eigenlijk nog amper ontdekt is door e-commerce bedrijven en logistieke dienstverleners is het gebruiken van local feed-in. Voor mijn eigen e-commerce bedrijf gebruik ik bijvoorbeeld een logistieke dienstverlener die op de grens van Nederland en België zijn magazijn heeft staan (aan de Nederlandse kant). Deze logistieke dienstverlener kan daardoor tegen lokale pakketkosten pakketten versturen binnen Nederland maar aangezien het magazijn dicht bij de grens ligt, kunnen ze natuurlijk elke dag met een busje over de grens rijden om de Belgische pakketten ook via het lokale pakketnetwerk in België te versturen.

Hoewel deze techniek eigenlijk vrij simpel is, viel het mij op tijdens het tenderen van de uitbesteding van mijn eigen logistiek, dat vrijwel geen enkele logistieke dienstverlener deze techniek gebruikt. Het was uiteindelijk een vrij kleine logistieke dienstverlener die vrijwel 100 procent focus heeft op webshops die deze techniek wel begrepen had. Om je een indruk te geven, bij andere logistieke dienstverleners was ik daardoor tussen de EUR 7 en 8,- per pakket kwijt voor verzendingen naar België terwijl deze logistieke dienstverlener het kon regelen voor iets meer dan €4. Scheelt toch tussen de €3 en €4 per pakket verzending en dit bedrag is veel groter dan überhaupt de kosten die je met fulfilment kwijt bent.

Hier komt dus de unieke positie van Limburg kijken. Limburg is de enige provincie in Nederland die zowel langs Duitsland als langs België ligt. Vanuit een magazijn in Limburg zou je dus vrij makkelijk local feed-in in het post- en pakketnetwerk in Duitsland als in België kunnen doen (naast natuurlijk Nederland). Als je als e-commerce ondernemer enige internationale ambities hebt c.q. al veel klanten hebt in Duitsland en België, is het eigenlijk dus gewoon dom als je niet met je logistieke operatie in Limburg gaat zitten. Want €3 tot €4 minder kosten per verzending betekent toch al gauw een verdubbeling van je winst op die orders.

Ecommerce

Local feed-in is onbekend

Tot mijn grote verbazing zijn het dus maar heel weinig logistieke dienstverleners die deze techniek gebruiken, kennen dan wel inzetten voor hun klanten. Ook binnen Limburg zelf (provincies, gemeenten etc.) hoor je hier niets over terwijl dit natuurlijk een zeer groot unique selling point voor de regio zou zijn. En parallel met de status van Venlo als logistieke hotspot van Nederland zou je toch verwachten dat dit al gebruikt werd. Maar goed, hier liggen dus grote kansen! Alleen de grote e-commerce spelers kennen het tot dusver.

Ook zijn er weinig e-commerce bedrijven die deze truc kennen, behalve de echte grote buitenlandse clubs. Waarom ligt het nieuwe magazijn van Zalando bijvoorbeeld in Mönchengladbach, wat op circa 10 kilometer van Venlo aan de Duitse kant van de grens ligt. Zalando heeft twee grote magazijnen in heel Europa, in Berlijn en in Mönchengladbach. Waarom ligt 1 van de 4 grote magazijnen van Amazon.com net over de grens in Limburg?

Roy Lenders - Districon

Welke logistieke dienstverlener pakt de bal op?

Ik vind het onbegrijpelijk dat ik nog geen logistieke dienstverlener heb kunnen vinden die local feed-in voor Nederland, Duitsland en België kan aanbieden. Dus logistieke dienstverleners in Limburg, grijp jullie kans. Maar als je een truc kunt vinden om local feed-in aan te bieden voor alle landen in Europa, dan ben je volgens mij spekkoper als logistieke dienstverlener.

Een artikel van Roy Lenders, partner bij Districon en e-commerce ondernemer.

More on: Districon
Netherlands
Company profile
Districon is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Districon is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.