Bain: China passeert VS als grootste e-commerce markt
China wordt dit jaar de grootste e-commerce markt van de wereld. De Aziatische supermacht zal de VS eind dit jaar inhalen. Dat is de conclusie van een rapport van consultancybureau Bain & Company.
Vorig jaar nog was de Amerikaanse e-commerce markt $228,8 miljard waard, zo’n $14,4 miljard meer dan die van China. Aangezien de Chinese markt jaarlijks gemiddeld groeit met 71% per jaar zal de VS dit jaar, met een groeipercentage van slechts 13%, ingehaald gaan worden door de Chinezen.
De consultants concluderen bovendien dat de Chinese e-commerce markt spectaculair zal blijven groeien door een steeds groter wordende middenklasse. Rond 2015 zal de waarde van de e-commercemarkt in China naar verwachting tot circa $539 miljard zijn uitgegroeid. Volgens Serge Hoffmann, adviseur bij Bain, evolueert het koopgedrag van consumenten in China zeer snel. Ongeveer de helft van alle Chinezen heeft een internetverbinding, en daarvan heeft 80% zelfs een tablet of smartphone ter beschikking. De conclusie voor alle bedrijven in zowel offline of online retailing is daarmee duidelijk; alleen als retailers hun online aanwezigheid geloofwaardig opbouwen zijn ze op lange termijn bestand tegen het toekomstige scenario.
Volgens het strategie adviesbureau is het belangrijkste struikelblok voor meer online retail in China de logistieke infrastructuur van het land. Hier wordt echter wel aan gewerkt, getuige de logistieke inspanningen van diverse Chinese e-commerce organisaties.
Gerelateerd nieuws:
- Accenture sluit e-commerce partnership met hybris
- Deloitte: Nederland middenmoter in e-commerce
- Harvest: Subscription commerce belangrijke online trend
- BCG: China heeft in 2015 de grootste ecommerce markt