Bestuurders zien Azië steeds meer als epicentrum voor groei
In hun groeiplannen voor de komende jaren richten bestuurders van organisaties overal ter wereld hun ogen steeds meer op Azië. Volgens EY komt de regio relatief gezien het beste uit de crisis en liggen er veel kansen voor corporates.
Het accountants- en advieskantoor vroeg ruim 2.400 senior executives uit meer dan 50 landen naar hun belangrijkste groeiprioriteiten voor de komende jaren. Een opvallende bevinding uit de rondvraag is het verschil in optimisme tussen de leiders in Azië en de rest van de wereld.
Meer dan 70% van de bestuurders in Zuidoost-Azië verwacht dat hun bedrijf uiterlijk in 2022 de winstgevendheid van vóór de pandemie zal hervatten – vergeleken met ongeveer twee derde wereldwijd. Voor de rest komt dit keerpunt naar verwachting pas enkele jaren later, in 2023.
Met een bevolking van 4,5 miljard inwoners is Azië het meest bevolkte continent op aarde. Een groot deel van de uitgaven in de regio wordt gedaan door de groeiende middenklasse. Voor consumentgerichte bedrijven biedt de markt dan ook aantrekkelijke kansen. Verder is Azië de afgelopen jaren verworden tot een belangrijke hub voor grote conglomeraten, multinationals en startups.
Kopen, kopen en kopen
Om de groei in Azië te versnellen, staan fusies en overnames hoog op de agenda van veel bestuurders. Dit heeft volgens de onderzoekers van EY verschillende redenen. Zo zijn veel bedrijven bezig hun organisatie opnieuw op te bouwen of te herstructureren. Zij willen zich immers optimaal positioneren in het nieuwe normaal en concurrerend blijven. Fusies en overnames kunnen een snel en sterk middel zijn om met groei uit de crisis te komen.
Bijna 60% van de bestuurders in Zuidoost-Azië – het hoogste aandeel sinds 2012 – heeft voor de komende twaalf maanden fusies en overnames op hun prioriteitenagenda staan. Het gemiddelde aantal leidinggevenden dat fusies en overnames plant voor de komende jaren en daarna bedraagt 44%. Dit laat zien dat bedrijven momenteel naarstig op zoek zijn naar investeringsmogelijkheden.
Een prioriteit die niet verrassend zeer hoog op de agenda van bestuurders staat, is digitale transformatie. Bedrijven willen investeren in sterk opkomende technologieën zoals cloud, kunstmatige intelligentie, Internet of Things (IoT) en robotisering.
Volgens Vikram Chakravarty, EY Global Strategy Lead en Head of Transactions voor ASEAN, is het opschroeven van de M&A-activiteit een klassieke strategie die veel leidende bedrijven toepassen. “We weten uit de geschiedenis dat bedrijven die transformeerden na een crisis hier sterker uitkwamen dan hun concurrenten.”
“De voorwaarden voor fusies en overnames, waaronder lage rentetarieven, gunstige kapitaalmarkten en een overvloed aan privékapitaal, zijn positief. Bedrijven die moedig uit een crisis komen zijn geneigd om op de lange termijn veel meer waarde te genereren”, voegt Luke Pais toe, EY ASEAN-leider voor M&A en private equity.
En ook wat dat betreft staat Azië bovenaan de prioriteitenlijst. Bijna de helft van alle respondenten van de enquête van EY kiest Zuidoost-Azië als zijn favoriete investeringsbestemming voor de komende drie jaar.
Op private equity-gebied zijn vergelijkbare trends zichtbaar. Volgens een recent Bain & Company-rapport is de Aziatisch-Pacifische regio nu goed voor een kwart van alle wereldwijde private equity-investeringen. En de komende jaren zal dit aandeel naar verwachting nog verder stijgen, naar een derde.