Deloitte: Nederland middenmoter in e-commerce

16 mei 2012 Consultancy.nl

Nederland laat nog kansen liggen op het gebied van e-commerce. Europees gezien is ons land een middenmoter dat op aspecten als mobile commerce, integratie van social media, productaanbevelingen en internationalisering onder het Europees gemiddelde scoort. Wel is Nederland sterk op het gebied van multichanneling. Dit blijkt uit de European eCommerce Assessment 2012 van Deloitte.

In het onderzoek meet Deloitte de volwassenheid van webshops van de top 200 online retailers uit 8 Europese landen. De webshops zijn doorgelicht op 140 criteria in 17 dimensies.

Nederland loopt met name voor op multichanneling
“Nederlandse retailers lopen met name binnen de markt van consumentenelektronica voor op het gebied van multichanneling. De top elektronica retailers in Nederland bieden allemaal de mogelijkheid om producten online te kopen of te reserveren en op te halen in de fysieke winkel. De korte afstanden en goede logistiek van ons land spelen hier een belangrijke rol”, aldus Raoul van de Hoef, e-commerce expert binnen Deloitte. Verder valt op dat in Nederland het percentage pure webwinkels binnen de top 25 grootste online retailers hoog is (circa 50%). Deze lopen veelal voor op traditionele retailers in zoekfuncties, betaal- en aanbevelingsmogelijkheden, integratie van social media en mobile commerce.

Deloitte - eCommerce Multichannel

Grote verschillen in volwassenheid
Uit het onderzoek blijkt dat er grote verschillen zijn in volwassenheid van e-commerce tussen de verschillende landen en sectoren. Noord-Europa, waaronder Nederland, wordt vaak beschouwd als het meest volwassen in e-commerce gezien het grote percentage online kopers. Toch blijkt dat Zuid-Europese landen beter scoren als het gaat om mogelijkheden en service die de online koper geboden wordt. In de fashionbranche leidt Italië waar grote modemerken zich sterk profileren met internationale levering, zichtbaarheid op modeblogs en in digitale magazines en integratie met sociale media. Wel kan de fashionbranche nog veel leren van het gebruik van productaanbevelingen in de consumenten-elektronica en de zoekmogelijkheden die webwinkelwarenhuizen bieden.

Aanbevelingen voor Nederlandse online retailers
Deloitte ziet voor Nederlandse online retailers groeipotentie middels vier tactieken die zich in het buitenland al bewezen hebben. “Retailers kunnen beschikbare data van klanten, zoals transacties, locatie en online gedrag beter benutten om gerichte aanbiedingen te doen. De bereidheid van klanten om in te gaan op gepersonaliseerde aanbiedingen is namelijk significant hoger. Ook het online bestellen in fysieke winkels kan resultaten verbeteren: er zijn voorbeelden waarbij Amerikaanse retailers een omzetstijging van 15% tot 20% lieten zien, terwijl 10% tot 20% bespaard kon worden op voorraad in de winkels”, aldus Van de Hoef. Tenslotte kunnen retailers ook internationale expansie overwegen en samenwerking met uitgevers aangaan om zo meer waardevolle content aan hun klanten te bieden.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over