BCG: China heeft in 2015 de grootste ecommerce markt

05 januari 2012 Consultancy.nl

Volgens een rapport van Boston Consulting Group (BCG) zal China de grootste e-commercemarkt ter wereld worden in 2015. Op dit moment heeft China 145 miljoen online consumenten tegenover 170 miljoen in de Verenigde Staten, op dit moment de grootste e-commercemarkt. Door de exponentiële groei van e-commerce in China zal het land tegen 2015 maar liefst 329 miljoen online consumenten tellen. China is nu al de thuisbasis van 's werelds grootste online bevolking.

China’s e-commercemarkt heeft nu een waarde van $74 miljard. De Amerikaanse markt is met $177 miljard meer dan twee keer zo groot. Maar door de hoge groeisnelheid van het aantal online consumenten zal ook de waardeomvang van de Chinese e-commercemarkt groter worden dan die van de Verenigde Staten, meer dan twee keer zo groot worden als die van Japan en vijf keer zo groot als de markt in het Verenigd Koninkrijk.

De belangrijkste reden voor de sterke groei is het toenemende gebruik van internet, lage transportkosten en een passie voor winkelen bij de groeiende Chinese middenklasse. Binnen vijf jaar zullen de online consumenten van China gemiddeld $980 per jaar uitgeven. Dit is ongeveer twee keer zo veel als hun uitgaven nu en nadert het Amerikaanse gemiddelde van $1000. E-commerce zal tegen die tijd goed zijn voor 7,4% van de totale detailhandelwaarde, vergeleken met 3,3% nu, voorspellen de adviseurs van BCG.