Eurogroup Consulting: E-tail modellen van de toekomst
Door de snelle groei van e-commerce en vervaging van grenzen wordt het online marktlandschap steeds complexer voor consumenten. Zo vinden online shoppers het in vergelijking met een aantal jaar geleden veel lastiger om te begrijpen welke aanbieder ze het beste kunnen kiezen en wie uiteindelijk de verkoper is met wie ze een deal aangaan. Volgens Eurogroup Consulting vraagt de sterk toegenomen complexiteit om een nieuwe ordening van spelers en aanbod. 5 toekomstbestendige e-tail modellen staan aan de basis hiervan.
E-commerce
Online retail is booming. In de afgelopen jaren groeide de onlinemarkt al fors en analisten voorspellen dat de trend zich ook de komende jaren onverminderd doorzet. Cijfers van Roland Berger tonen aan dat de Nederlandse online retailmarkt de komende twee decennia groeit van €5 miljard heden tot circa €40 miljard, wat neerkomt op een groei van maar liefst 700%.
De explosie van e-commerce heeft volgens Eurogroup Consulting grote gevolgen voor het online speelveld. Zo is de markt de afgelopen jaren overspoeld door nieuwe spelers. In 2005 telde Nederland ongeveer 10.000 webwinkels, inmiddels zijn er meer dan 40.000. Daarnaast verleggen grote retailers, zoals de Bijenkorf, Hema en Mediamarkt, hun focus naar de online markt. Ook zijn vele nieuwe samenwerkingsvormen ontstaan, zoals de samenwerking tussen ‘online-only retailer’ Zalando en andere e-commerce spelers en de online-offline partnership tussen Bol.com en Albert Heijn.
Nieuwe ordening
De massale verandering in het online winkellandschap leidt ertoe dat “consumenten door de bomen het bos niet meer zien” aldus het adviesbureau. En omdat de markt zich alleen maar nog sneller gaat ontwikkelen wordt het probleem in de toekomst des te groter en relevanter. Volgens de consultants vraagt deze trend om een “nieuwe ordening” van spelers en aanbod. In de whitepaper ‘Vijf Nieuwe E-Tailing Modellen’ maken de consultants onderscheid tussen vijf toekomstbestendige e-tailing modellen.
Drie modellen zijn online variaties op traditionele retailconcepten. Het ‘Shopping Mall’ model is te vergelijken met de traditionele fysieke winkelcentrum. Op platforms als Marktplaats en Ebay kunnen consumenten onder één dak terecht bij verschillende ‘winkels’ om producten te kopen. Het ‘Department Store’ model gaat een stap verder, daar kunnen consumenten zowel in-house als producten van andere verkopers aanschaffen. Het ‘Multi Specialist’ model kenmerkt zich door het concept ‘one basis, multi brand’ – een reeks van gespecialiseerde webshops van dezelfde verkoper. De meer dan 100 gespecialiseerde webwinkels van Coolblue, zoals Smartphoneshop.nl, Telefoonshop.nl en Laptopshop.nl, dienen als een goed voorbeeld.
Daarnaast zijn er volgens Eurogroup Consulting twee E-Tail modellen die zich richten op het creëren van een overzicht in het online retailaanbod. Het ‘Broker’ model is gestoeld op vergelijkingswebsites waar klanten productinformatie kunnen vinden en aanbieders kunnen vergelijken op bijvoorbeeld prijs en levertijd. De consument kan hier niet kopen en de platformbeheerder heeft ook ogenschijnlijk geen belang bij welke keuze de consument uiteindelijk maakt. Het ‘Collective Commerce’ model is een verlengde van de Broker: één centrale plaats met een compleet aanbodoverzicht. Voorbeelden zijn Groupon, Bellen.com of Energievergelijker.nl. Deze websites geven een totaaloverzicht van alle beschikbare aanbiedingen in verschillende categorieën producten en diensten. Verschil met de broker is echter, dat de betaling geschiedt via het platform zelf en dat de consument niet op de website van de betreffende verkoper terecht komt.