Roland Berger: Nederlandse online retail explodeert

04 juni 2013 Consultancy.nl

De Nederlandse online retailmarkt groeit de komende twee decennia met maar liefst 700%, van €5 miljard heden tot circa €40 miljard in 2030. Dit blijkt uit de studie ‘Dutch Online Retail Study 2030’ van Roland Berger Strategy Consultants. De explosie van online retail staat in schril contrast met de traditionele retail markt, die in dezelfde periode met €10 miljard krimpt.

Totale retailmarkt
Door demografische en economische ontwikkelingen blijft de totale Nederlandse retailmarkt de komende 20 jaar groeien. Momenteel wordt de retailmarkt geraamd op zo’n €88 miljard. De komende twee decennia groeit de markt met een Compounded Annual Growth Rate (CAGR) van 1.6%, waardoor de totale retailmarkt in 2030 uitkomt op zo’n €117 miljard.

Omvang Totale Retailmarkt

Online retailmarkt
Momenteel is meer dan 90% van de markt afkomstig van het offline kanaal, het zogenaamde ‘bricks & mortar’ segment. Het online gedeelte verveelvoudigt echter tot circa €40 miljard in 2030, ruim een derde van het totaal. “Er komt circa €35 miljard aan online retailomzet bij en dat haalt €10 miljard weg uit de fysieke kassa” zegt David van der Does, partner bij het strategie adviesbureau.

Offline en Online Retailmarkt

De drijvende krachten achter de groei zijn structureel. Steeds meer mensen gebruiken smartphones, de mogelijkheden van elektronisch betalen nemen toe en logistieke innovaties maken online winkelen makkelijker. Het aantal consumenten dat een aankoop deed met een mobiele telefoon nam bijvoorbeeld tussen 2010 en 2012 met 193% toe.

Branche verschillen
De mate waarin het online segment het traditionele kanaal vervangt verschilt per branche. Zo zal het online aandeel in bijvoorbeeld de ‘Home & Garden’ branche groeien tot 25% in 2030. Ter vergelijking, in de mediasector wordt online verreweg het dominante kanaal, met een marktaandeel van 70%.

Retailmarkt per Branche

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over