Wat brengt 2025 voor Nederlandse autodealers en -importeurs?

Wat zijn dit jaar de trends voor Nederlandse autodealers en -importeurs? Experts van MSR Consulting Group zetten de belangrijkste ontwikkelingen op een rij.
De automarkt, die traditioneel al wordt gekenmerkt door een hoge mate van onzekerheid, staat ook dit jaar voor stevige uitdagingen, vooral door de groeiende terughoudendheid onder consumenten.
Door de aanhoudend hoge inflatie lukt het velen namelijk al geruime tijd niet om te sparen, bovendien zijn de fiscale voordelen voor elektrische voertuigen minder aantrekkelijk geworden. Het gevolg: steeds minder consumenten kiezen voor een nieuwe – laat staan elektrische – auto.
Verder, waar de aanschaf van een elektrische auto in 2024 fiscaal nog gunstig was voor werknemers, vervalt het bijtellingsvoordeel vanaf 2026 volledig. Volgens MSR Consulting Group kan dit in de loop van 2025 zorgen voor een laatste opleving in de leasemarkt, doordat werknemers nog net op tijd willen profiteren van het resterende voordeel. Dealers en importeurs kunnen daar hun voordeel mee doen.
BPM-vrijstelling vervallen
Ook binnen de markt voor bedrijfswagens spelen fiscale wijzigingen een belangrijke rol. De BPM-vrijstelling voor ondernemers is per 1 januari 2025 komen te vervallen, wat de aanschaf van nieuwe bedrijfswagens fors duurder maakt. “Deze ontwikkeling remt het aantal registraties, dat naar verwachting fors zal dalen”, aldus MSR Consulting Group.
Tegelijkertijd kampen importeurs met te hoge voorraden, veroorzaakt door eerdere te optimistische verwachtingen over de vraag. Om die voorraden weg te werken, proberen zij de verkoop te stimuleren – bijvoorbeeld via prijsverlagingen of door extra druk op dealers uit te oefenen.
Die strategie kan op korte termijn effect hebben, maar gaat vaak ten koste van de marge. De winstgevendheid per verkochte bedrijfswagen komt daarmee onder druk te staan, wat importeurs én dealers kwetsbaarder maakt voor verdere tegenvallers.
Terugloop in dieselbedrijfswagens
Vooral de verkoop van dieselbedrijfswagens zal dit jaar volgens de onderzoekers flink teruglopen, waardoor de voorraden oplopen. Om deze oudere modellen alsnog kwijt te raken, bieden importeurs aanzienlijke kortingen aan. Die kortingen maken echter de nieuwere en elektrische alternatieven weer minder aantrekkelijk, wat vooral prijsbewuste kleine bedrijven voor lastige keuzes stelt..
Deze situatie zet bovendien de relatie tussen dealers en importeurs onder druk. Dealers willen hun oude voorraad kwijt, terwijl importeurs moeite hebben om hun nieuwe modellen te verkopen. Zonder duidelijke afspraken en een doordachte strategie kan deze dynamiek volgens de onderzoekers leiden tot grotere problemen.
Veranderende verkoopmodellen
De onderzoekers van MSR Consulting Group verwachten dat de verschuiving naar het zogenaamde agentuurmodel zich dit jaar deels zal voortzetten. Bij dit model koopt de dealer niet langer zelf auto’s in (om deze vervolgens te verkopen). In plaats daarvan treedt hij op als tussenpersoon. De fabrikant of importeur bepaalt de prijzen en blijft eigenaar van de auto, terwijl de dealer vooral zorgt voor advies, aflevering en service.
“Met het agentuurmodel willen fabrikanten en importeurs beter kunnen inspelen op de genoemde trends én de distributiekosten verlagen”, aldus Martin van Eck van MSR Consulting. “Dat is een belangrijke verandering.”
Toch verwacht MSR Consulting Group dat een deel van de reeds overgestapte fabrikanten en importeurs hun keuze zullen terugdraaien. Dat komt doordat het agentuurmodel niet altijd werkt, bijvoorbeeld door frictie met dealers of tegenvallende resultaten. Volgens de onderzoekers laat deze terugtrekkende beweging vooral zien dat de overgang naar een nieuwe verkoopmodel complex is – en om die reden niet voor iedere partij direct succesvol uitpakt.
De klantreis verandert
Ook de klantreis is in beweging, benadrukt MSR Consulting. Steeds meer consumenten beginnen hun zoektocht naar een auto online, waardoor de rol van de showroomverkoper verandert. Verkopers moeten niet langer alleen adviseren op locatie, maar actief digitale leads genereren en opvolgen.
Tegelijk monitort het verkoopteam nauwgezet of deze online contacten daadwerkelijk tot verkoop leiden. Overzichtelijke dashboards zijn daarbij onmisbaar, zodat er gericht gestuurd kan worden op conversie en resultaat.
De kracht van data
Binnen dit digitale speelveld is data een cruciale factor geworden. Steeds meer importeurs en dealers zetten data dan ook effectief in binnen hun marketingactiviteiten. Door klantgegevens en marktontwikkelingen slim te analyseren, kunnen zij veel gerichter inspelen op de voorkeuren en het gedrag van consumenten. In de verzadigde automarkt maakt deze aanpak het verschil tussen groei en stilstand, stellen de onderzoekers.
“Wie niet stuurt op data, laat kansen liggen”, aldus MSR Consulting Group. “Succesvolle spelers richten hun verkoop- en marketingactiviteiten op de plekken waar de vraag het grootst en de kans op succes het hoogst is. Zo benutten ze hun commerciële slagkracht maximaal.”