Europa’s markt voor EV-laden groeit sterk, maar kent uitdagingen

Ondanks verschillende uitdagingen groeit de markt voor elektrische voertuigladers in Europa razendsnel. Dit komt door ambitieuze klimaatdoelen, veranderende consumentenvoorkeuren en technologische vooruitgang, zo blijkt uit een rapport van financieel advieskantoor Accuracy.
In Europese landen wordt hard gewerkt aan verduurzaming. Ook binnen het mobiliteitslandschap vindt een grote omslag plaats: de traditionele verbrandingsmotor raakt steeds meer op de achtergrond en elektrische voertuigen (EV’s) worden gezien als een essentiële schakel in de strijd tegen klimaatverandering.
De overgang naar EV’s staat of valt met een goed functionerend en breed beschikbaar laadnetwerk. Zonder voldoende laadpunten kunnen bestuurders stranden of moeten ze flinke omwegen maken om hun auto op te laden. Een tekort aan laadinfrastructuur kan er zelfs voor zorgen dat consumenten helemaal afzien van de overstap naar een elektrische auto.
Nederland in de wereldtop
Het goede nieuws voor Nederland is dat we op dit gebied al jaren tot de wereldtop behoren, zo bleek onder andere uit onderzoek vorig jaar. Binnen Europa staan we zelfs op plek één, laat het onderzoek van Accuracy zien. Ons kleine landje telt inmiddels meer dan 110.000 oplaadpunten.
Duitsland en Frankrijk volgen op de tweede en derde plaats in het aantal EV’s en laadpunten. Duitsland heeft ambitieuze plannen en wil tegen 2030 meer dan 1 miljoen openbare laadpunten hebben. In 2023 werd hiervoor €6,3 miljard uitgetrokken. Frankrijk stimuleert de aanleg van extra laadpunten met subsidies, vooral in landelijke gebieden en andere regio’s waar de dekking nog beperkt is.
Groei en prognoses
De markt voor EV-laden maakte tussen 2020 en 2023 een sterke groei door: de omzet steeg van €776 miljoen naar €2.682 miljoen, met een gemiddeld jaarlijks samengesteld groeipercentage (CAGR) van 51%. Volgens het rapport van Accuracy zal de groei de komende jaren aanhouden, maar in een iets gematigder tempo van circa 20% CAGR, waarmee de markt in 2028 mogelijk €7.926 miljoen zal bereiken.
Het aantal benodigde laadpunten zal alleen maar verder gaan toenemen. Zo verwacht de Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) dat er tegen 2030 meer dan 8 miljoen laadpunten nodig zijn, terwijl de Europese Commissie uitgaat van ‘slechts’ 2,9 miljoen.
Dat deze verwachtingen zo van elkaar verschillen hangt samen met enerzijds regelgeving en anderzijds de verwachtingen binnen de sector. Zo zijn er bijvoorbeeld twijfels over de haalbaarheid van de ambitieuze doelstellingen en de toekomstige winstgevendheid van de EV-markt.
Financiële obstakels
Dat de markt zo sterk groeit wil dan ook nog niet zeggen dat deze ook vanzelfsprekend winstgevend zal zijn. Er zijn miljarden euro’s geïnvesteerd – zowel vanuit overheden als vanuit private partijen – maar of de sector op de lange termijn rendabel is zal nog moeten blijken.
Waar koploper Nederland als gidsland kan worden gezien, biedt onze markt daarmee ook een inkijkje in de diverse uitdagingen die andere landen mogelijk nog te wachten staan.
Zo kampen verschillende oplaadbedrijven in ons land met financiële problemen door een combinatie van hoge operationele kosten, hevige concurrentie, afhankelijkheid van subsidies, hindernissen in de regelgeving en andere problemen zoals de capaciteit van het elektriciteitsnet.
Wil Europa de EV-revolutie echt laten slagen, dan moet de sector dergelijke obstakels op tijd overwinnen, aldus Accuracy. Anders kan het tekort aan laadinfrastructuur een rem zetten op de elektrificatie van mobiliteit.