Laadpaalinfrastructuur als aanjager van elektrisch rijden

01 juli 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Overal ter wereld neemt de markt voor elektrisch rijden een vlucht. Nederland mag zich een van de koplopers noemen binnen de markt. Momenteel telt ons land iets meer dan 300.000 elektrisch auto’s, de overheid verwacht dat dit aantal in 2030 is toegenomen tot 1,9 miljoen stuks.

Aan de opkomst van elektrisch rijden liggen allerlei factoren ten grondslag. Voor de meeste mensen vormt een van de belangrijkste overwegingen voor het aanschaffen van een elektrische auto dat deze schoner is en minder CO2 uitstoot dan een brandstofauto. Door elektrisch te rijden dragen mensen bij aan de transitie naar een duurzamere wereld.

Natuurlijk zijn er ook verschillende kostenoverwegingen. Zo is elektrisch rijden momenteel voordeliger qua belasting en zijn er subsidies beschikbaar die de aanschaf van elektrische auto’s goedkoper maken. Zeker voor mensen die zelf stroom opwekken met eigen zonnepanelen kan elektrisch rijden stukken voordeliger zijn dan een benzine- of dieselauto.

Laadpaalinfrastructuur als aanjager van elektrisch rijden

Het succes van elektrisch rijden in Nederland is deels ook te verklaren door de volwassen infrastructuur. In Nederland zijn 100.000 privélaadpalen en 37.000 openbare laadpalen – ons land loopt daarmee internationaal gezien voorop.

Volgens onderzoek van EY-Parthenon heeft Nederland ook het grootste aantal snellaadpalen van Europa, en dat biedt bestuurders van elektrische auto’s het nodige comfort, doordat zij zo snel mogelijk hun reis kunnen vervolgen.

Verder lezen: Onderzoek: Nederland koploper op gebied van elektrisch rijden.

Een laadpaal, ook bekend als een oplaadstation of laadstation, is een apparaat dat elektrische voertuigen voorziet van de benodigde elektriciteit om op te laden. Het fungeert als een tussenstation tussen het elektriciteitsnet en het voertuig, waardoor de batterij van het voertuig wordt opgeladen.

Laadpalen spelen een cruciale rol in de overgang naar elektrische mobiliteit en dus ook de verduurzaming van het mobiliteitslandschap. Volgens schattingen van de overheid is de sector verkeer en vervoer goed voor rond de 30% van alle CO2-emissies in Nederland. Door elektrische voertuigen op te laden met hernieuwbare energiebronnen, zoals zonne- of windenergie, kan de uitstoot van broeikasgassen drastisch worden verminderd.

Kenners in de markt wijzen erop dat het niet enkel gaat over het aantal laadpalen, of waar ze staan. Het gaat om de gehele infrastructuur. Denk onder meer aan overige belangrijke factoren zoals hoe stroom wordt opgewekt, wat de prijs is van de stroom bij openbare laadpalen, en of de IT-techniek consistent en gebruiksvriendelijk is voor elektrische rijders.

Hoe werkt een laadpaal?

Een laadpaal is verbonden met het elektriciteitsnet en heeft verschillende componenten die samenwerken om het oplaadproces mogelijk te maken. De belangrijkste onderdelen van een laadpaal zijn:

Laadkabels: Laadkabels zijn de fysieke verbinding tussen de laadpaal en het voertuig. Ze dragen elektriciteit van de laadpaal over naar het voertuig en bevatten vaak geavanceerde technologieën zoals communicatieprotocollen en veiligheidsmechanismen.

Laadpunten: Een laadpaal kan één of meerdere laadpunten hebben, afhankelijk van het ontwerp en de capaciteit. Elk laadpunt biedt een aansluiting voor het aansluiten van een laadkabel en het opladen van een voertuig.

Laadbeheersysteem: Moderne laadpalen zijn vaak uitgerust met geavanceerde laadbeheersystemen. Deze systemen regelen de stroomtoevoer, zorgen voor de juiste verdeling van de beschikbare elektriciteit tussen de aangesloten voertuigen en bieden mogelijkheden voor monitoring en betaling.

Deze onderdelen moeten samenwerken om een goede verbinding tot stand te brengen en ervoor te zorgen dat de accu van iemands elektrische voertuig weer opgeladen is voor de reis.