Covid-19 drukt gaspedaal in van transitie naar elektrisch rijden

02 maart 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

De Covid-19-pandemie versnelt de transitie naar elektrisch rijden in Europa, zo blijkt uit een onderzoek van Arthur D. Little. Tegen 2023 zullen naar verwachting 40 miljoen elektrische voertuigen op de Europese wegen rijden, flink meer dan een eerdere schatting van 33 miljoen.

Vandaag de dag is er onder consumenten meer vraag naar elektrische voertuigen (EV’s) dan ooit. Ontwikkelingen in de sector zorgen dat traditionele drempels om te kiezen voor elektrisch rijden – zoals de hoge kosten, zorgen over het bereik of een gebrek aan voldoende laadpalen – in toenemende mate verdwijnen. De markt voor elektrisch rijden is een bloeiende markt, vooral ook door de toenemende inzet van de overheid, personen en bedrijven voor een duurzamer milieu, leefstijl en bedrijfsvoering.

Versnelling van de EV-markt

De Covid-19-crisis heeft gezorgd voor nog meer versnelling van de EV-revolutie. Net zoals op andere segmenten heeft de crisis ook op de automotivebranche een vernietigende impact gehad. Dat komt vooral doordat in het afgelopen jaar de consumentenbestedingen in de markt met tot wel 20% zijn gedaald. Elektrische voertuigen gaan echter recht tegen deze trend in. In sommige maanden van het afgelopen jaar was er zelfs sprake was van een verdubbeling van de verkopen ten opzichte van dezelfde maanden pre-corona.

EV verkopen in Europa, 2020

Het EV-segment beslaat inmiddels 12% van de complete Europese automotivemarkt – een verdubbeling van het marktaandeel ten opzichte van januari 2020. “EV's zijn geëvolueerd van een nichetechnologie naar een serieus alternatief voor verbrandingsmotoren”, stelt Alexander Krug, een partner bij Arthur D. Little in Duitsland.

De groei van de EV-markt zal de komende periode alleen maar verder toenemen – en naar verwachting met een nog hoger groeitempo dan voor de pandemie. Veel van de progressie die in de sector is geboekt is toe te schrijven aan overheidsbeleid en belastingvoordelen. Binnen de grote Europese markten wordt erop ingezet om op zijn vroegst in 2040 niet langer meer met verbrandingsmotoren te werken.

Maar er liggen meer factoren ten grondslag aan de groei van de EV-markt – de gunstige consumentenmarkt en de explosieve groei aan de aanbodzijde bijvoorbeeld. Bovendien hebben het Parijse Kimaatakkoord en de daarmee gepaarde wet- en regelgeving de meeste industriële sectoren strenge doelstellingen opgelegd voor de uitstoot van CO2.
Impact van Covid-19 op de EV markt

De belangrijkste automakers hebben uiteraard ingespeeld op alle ontwikkelingen. “Volkswagen lanceerde zijn ID.3 compact EV, terwijl SUV-modellen zoals Volkswagens ID.4 en Tesla’s Model Y in 2021 verkocht zullen gaan worden”, zo merkt Krug op. Dit jaar zal de EV-markt naar verwachting deze trend vervolgen en vele nieuwe introducties zien.

Vanuit onze overheid wordt de groei van de EV-markt in elk geval sterk gestimuleerd. Het kabinet heeft onder meer de ambitie uitgesproken dat er tegen 2030 in Nederland enkel nog elektrische auto’s verkocht worden. Uit CBS-cijfers komt naar voren dat er eind 2020 ruim 182.000 volledig elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen rijden, en zo’n 108.000 plug-in hybride voertuigen.