In 2035 rijdt meer dan helft van nieuwe auto’s op batterijen

30 augustus 2022 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Meer dan de helft van alle nieuwe auto’s die in 2035 wereldwijd worden verkocht rijdt op batterijen. Dat voorspelt onderzoek van Strategy&.

Volgens de klimaatplannen begint in 2030 in ons land het einde van het benzine- en dieseltijdperk. Vanaf dat moment mogen namelijk alleen nog maar nieuwe auto’s op de markt komen die rijden op schone alternatieven, vertelt Maarten Steinbuch, professor aan de TU Eindhoven, tegen RTL Nieuws. 

“De laatste nieuwe benzine- en dieselauto’s worden dus in 2029 verkocht. Als je dan uitrekent dat de gemiddelde levensduur van een auto elf jaar is en de maximale levensduur twintig jaar, dan rijden omstreeks 2049 de laatste benzine- en dieselauto’s rond in ons land.”

Aantal elektrische auto’s met batterij naar jaar en regio

Uit onderzoek van Strategy& blijkt dat personenauto’s die rijden op fossiele brandstoffen over de gehele wereld de komende jaren met name zullen worden vervangen door elektrische voertuigen (die worden aangedreven door batterijen). 

In de studie komt naar voren dat in 2030 ongeveer 41% van alle nieuwe personenauto’s die wereldwijd op de markt komen op elektriciteit rijdt. Vijf jaar later (in 2035) gaat het volgens de onderzoekers al om 59% – de ruime meerderheid dus. 

Regionale verschillen

In vergelijking met het mondiale gemiddelde voltrekt deze transitie zich in Europa in een hoger tempo. In 2030 is hier al 65% van alle nieuw verkochte personenauto’s elektrisch. En in 2035 gaat het maar liefst om 93%. 

Elders ter wereld, zoals bijvoorbeeld in China, verloopt de transitie ook sneller dan het mondiale gemiddelde. In dat land rijdt in 2030 circa 56% van het aantal nieuwe auto’s dat op de markt komt op batterijen. En in 2035 is dat 73%, zo meldt Strategy&. 

De Verenigde Staten (VS) doen er daarentegen juist langer over om af te stappen van fossiele brandstofauto’s. Zo rijdt momenteel maar net iets meer dan 2% van de nieuw verkochte auto’s in de VS op elektriciteit. In 2025 is dat zo’n 14%, in 2030 ongeveer 26% en in 2035 net iets minder dan helft (49%). 

Dat de transitie zich in de VS zoveel langzamer voltrekt dan in Europa is niet opmerkelijk. In VS is brandstof nog altijd veel goedkoper, terwijl in Europa veel meer overheidssubsidies bestaan voor het aanschaffen van batterijauto’s. Dit samenspel verklaart (ten dele) het grote verschil tussen beide regio’s.