Bij benzineprijs boven de €2 is de trein meestal voordeliger
Nu Nederland weer naar kantoor gaat, is het autoritje daarnaartoe ineens een stuk duurder geworden: de brandstofprijzen rijzen de pan uit. M3 Consultancy pakte de rekenmachine erbij en becijferde dat het momenteel voor meer dan 70% van de forenzen die drie keer per week naar kantoor afreizen goedkoper is om de trein te pakken.
Voor hun berekening keken de consultants naar de directe verbruikskosten uit brandstof en variabel onderhoud. Denk bij dat onderhoud bijvoorbeeld aan de onvermijdelijke bandenslijtage. Opgeteld komen de zuiver variabele onderhoudskosten uit op €0,05 tot €0,08 per kilometer, aldus het NIBUD. M3 gaat in zijn berekening uit van €0,06 per kilometer.
Veruit de grootste kostenpost is echter de brandstof – zeker met de huidige prijzen aan de pomp. Ondanks de snelle opkomst van elektrisch rijden beheerst benzine nog altijd de Nederlandse wegen. Volgens het CBS reed op 1 januari van dit jaar 79,5% van alle personenauto’s op benzine.
Op dit moment ligt de adviesprijs van benzine rond de €2,20. De daadwerkelijke prijs ligt bij tankstations aan de snelweg wat hoger en bij onbemande dorpspompen lager, maar zelfs bij deze prijsvechters is het momenteel knap lastig om de tank te vullen voor minder dan €2,00 per liter.
€300 in de knip houden
En met deze prijs kunnen de meeste forenzen (70%) volgens M3 flink besparen door de auto op de oprit te laten. Wanneer een auto minder dan 15 kilometers rijdt op één liter benzine – wat geldt voor 90% van de benzineauto’s – blijkt een treinreis goedkoper.
De besparingen kunnen aardig oplopen. Wie drie dagen per week tussen Utrecht en Zwolle heen en weer reist kan maandelijks ruim €300 extra in de knip houden (gebaseerd op het prijspeil van 19 juli). Ook op korte trajecten zoals Dordrecht- Rotterdam kun je nog altijd ruim €90 besparen.
In deze berekening zijn dalurenkorting, abonnementsvoordeel of een ov-vergoeding van de werkgever bovendien niet meegenomen, net als afschrijvingen op de auto. Het werkelijke financiële voordeel van reizen met de trein is dan ook nog groter, stelt M3.
Goedkoper, sneller, efficiënter én duurzamer
Arjan van Moorsel, partner bij het managementadviesbureau, benadrukt daarnaast de andere belangrijke voordelen van de trein. “Een lagere CO2-uitstoot, de mogelijkheid om te werken tijdens het reizen en het vermijden van files zijn andere overwegingen om de auto te verruilen voor het ov.”
Maar zelfs voor wie enkel en alleen denkt aan de eigen portemonnee is er dus voldoende reden om de auto te laten staan. “Zolang deze op benzine rijdt en de benzine voor meer dan €2 per liter de tank ingaat, zorgt de treinrit meestal direct voor een vollere portemonnee”, aldus Van Moorsel.