Bijna helft Belgen kiest bij volgende aankoop voor schone auto
Bijna de helft van de Belgen zal de eerstvolgende keer dat ze een nieuwe auto aanschaffen kiezen voor een hybride of elektrisch voertuig. Dat blijkt uit onderzoek van accountants- en adviesbureau Deloitte.
Er bestaan aardig wat verschillen tussen België en Nederland. De staat van het wegdek bijvoorbeeld. Een minder bekend verschil tussen beide landen is het aantal volledig elektrische auto’s dat zich op onze en de Belgische wegen begeeft: in ons land zijn dat er volgens het CBS bijna 300.000 (3% van het totale wagenpark). In België zijn het er volgens statistiekbureau ADom net geen 41.000 (0,7% van het totale wagenpark).
Maar dat opvallend lage percentage zou de komende jaren weleens snel kunnen oplopen, zo blijkt uit een recent gepubliceerd onderzoeksrapport van Big Four-kantoor Deloitte. Zo is 10% van de Belgen de eerstvolgende keer dat ze een auto gaan kopen van plan te gaan voor een volledig elektrisch voertuig, 35% voor een hybride wagen en 3% voor de waterstofaandrijving.
Bij elkaar opgeteld daarmee bijna de helft (48%) van de Belgen van plan een schonere auto aan te schaffen als deze gelegenheid zich voortdoet. Een flink verschil met vorig jaar, toen nog maar een derde (33%) van de Belgische respondenten aangaf dit voornemen te hebben.
Te duur en te lage actieradius
Het aantal elektrische auto’s zou zelfs nog hoger kunnen liggen: 46% van de Belgen zou namelijk elektrische auto aanschaffen als de eenheidsprijs van elektriciteit zou zakken naar het niveau van dat van fossiele brandstoffen, concludeert Deloitte. “De energieprijs weegt dus nog steeds zwaarder dan bezorgdheid over de klimaatverandering.”
In lijn hiermee stellen veel Belgische consumenten de aankoop van een volledig elektrische auto ook uit vanwege de aanschafwaarde. Gemiddeld genomen ligt prijs van een auto met verbrandingsmotor zo’n 20% lager dan die van een elektrische auto. En dat gaat dus al snel om een paar duizend euro.
Verder zijn Belgen over het algemeen nog niet tevreden over de actieradius van volledig elektrische wagens. Volgens een informatieplatform is de gemiddeld actieradius van een elektrische auto 316 kilometer. En dat terwijl Belgische consumenten een rijbereik van 626 kilometer als wenselijk beschouwen. Gemiddeld genomen een aardig verschil dus.
Van de Belgen die wel van plan zijn op termijn een elektrische auto te kopen zegt 58% dit te zullen doen om klimaatverandering tegen te gaan, terwijl 37% van de ondervraagden laat weten een elektrische auto op het oog te hebben omdat deze voertuigen de luchtkwaliteit vooruithelpen.