Onderzoek: In 2035 heeft Europa 65 miljoen laadpalen nodig

01 maart 2022 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

In 2035 zijn in Europa 65 miljoen oplaadpunten voor elektrische voertuigen nodig, zo concludeert EY in een nieuw onderzoeksrapport. Kosten van deze megaopgave: €115 miljard.

Het accountants- en adviesbureau voerde de studie uit in samenwerking met Eurelectric – de Europese branchevereniging van de elektriciteitsindustrie. De onderzoekers stellen dat er in 2035 circa 130 miljoen elektrische voertuigen zullen rondrijden over de Europese wegen.

Voor iedere twee voertuigen achten ze dus een oplaadpunt nodig. Maar waar moeten al die oplaadpunten worden geplaatst de komende jaren? Volgens EY worden elektrische personenauto’s in 2035 in 85% van de gevallen thuis opgeladen. Het probleem is echter dat veel huizen in ons land hier niet op zijn ingericht. 

EV public charge point growth in Europe

Zo heeft 70% van de Nederlandse woningen geen oprit, wat het uiteraard aardig bemoeilijkt om oplaadpunten te plaatsen. Elders in Europa is dit probleem veel minder van invloed: in het Verenigd Koninkrijk heeft 33% van de huizen geen oprit, in Ierland slechts 20%. 

Wellicht heeft ons land binnen Europa daarom de meeste publieke oplaadpunten, zowel in absolute termen als per vierkante kilometer, zo is te lezen in het rapport van EY. Volgens de meest recent data zijn er in ons land ruim 93.000 publieke laadpalen. Nummers twee en drie zijn Duitsland (60.000) en het Verenigd Koninkrijk (42.000).

In Europa is op dit moment ongeveer twee derde van alle publieke laadpunten te vinden in vijf landen. Naast de drie eerder genoemde zijn dat Frankrijk en Italië. Tegelijkertijd zijn er ook tien Europese landen waar geen enkele publieke laadpaal te vinden is, en komen de drie Baltische staten bij elkaar opgeteld niet verder dan 943 stuks.

Charging infrastructure investment needs by charger type and charger location

Om in 2035 te komen tot de 65 miljoen benodigde opladers, schatten de onderzoekers dat er de komende dertien jaar een totale infrastructuurinvestering van €115 miljard nodig zal zijn, die zal moeten worden gefinancierd door een combinatie van publieke en private bronnen.

Veel werk aan de winkel

Het moge duidelijk zijn: er is nog veel werk aan de wereld. En dan gaat het niet alleen over het plaatsen van voldoende laadpunten. Ook moet het stroomnet dusdanig worden ingericht dat het de 130 miljoen elektrische voertuigen te allen tijde van elektrische energie kan voorzien. 

Door de energietransitie zal namelijk veel meer gebruikgemaakt gaan worden van elektriciteit. Daarom worden momenteel de meeste stroomnetten in Europa – zoals dat van Nederland – flink verzwaard. Als deze inspanningen volgens plan verlopen zal het Europese stroomnet in 2035 niet bezwijken onder de druk van 130 miljoen elektrische auto’s, zo stelt EY.

Het is volgens de onderzoekers wel van belang dat stedelijke gebieden extra aandacht krijgen, aangezien de concentratie van elektrische voertuigen daar doorgaans hoger is. En als deze allemaal op hetzelfde moment aan een laadpalen hangen kan dat spanningsafwijkingen opleveren en de stroomvoorziening beïnvloeden. Een puntje van aandacht dus, aldus EY.