Scenter: Luchtvaartsector terug naar core business

04 april 2013 Consultancy.nl

Europese luchtvaartmaatschappijen zijn de lelijke eendjes van de wereld. Terwijl de wereldwijde luchtvaartsector in 2012 een winst boekte van circa $3 miljard dollar leden de Europese luchtvaart-maatschappijen in totaal een verlies van $1,1 miljard (bron = IATA*). Lowbudget vliegmaatschappijen Ryanair en EasyJet konden deze bedroevende cijfers nog enigszins compenseren met positieve resultaten, want zonder hen zagen de totalen er nog slechter uit. De hamvraag is: waarom doen Europese vliegtuigmaatschappijen het zo slecht? En hoe kunnen prijsvechters hun concurrentie verslaan en positieve resultaten laten zien?
 
De belangrijkste oorzaak die vliegtuigmaatschappijen aangeven is: ‘ouderdomsverschijnselen’. De lowbudget maatschappijen maken gebruik van kersverse machines, waarvoor de onderhoudskosten simpelweg lager zijn en de vliegkosten ook lager liggen. Bovendien zijn ook de personeelskosten lager door het in dienst nemen van met name jonge mensen met goedkopere arbeidscontracten. Dit zorgt ervoor dat het kosteniveau over het algemeen lager is. Daarnaast kunnen prijsvechters heel flexibel lijnen die niet rendabel zijn schrappen zonder dat het grote gevolgen heeft voor hun dienstverlening en/of verplichtingen. Zo kan KLM sommige niet-rendabele lijnen niet schrappen omdat ze lid zijn van internationale allianties van maatschappijen of omdat bestemmingen onderdeel zijn van doorreisroutes.

Scenter - Luchtvaartsector moet terug naar core business
 
Ouderwetse kostenbesparingen
Volgens Mikolaj Fiksinski, adviseur bij Scenter, zijn bovenstaande argumenten slechts een deel van de verklaring. Volgens hem focussen de gevestigde luchtvaartmaatschappijen te veel op ouderwetse kostenbesparingen. Zo richt de gevestigde orde zich met name op het snijden in kosten, zonder dat er veel slimmigheid achter zit. Ook bouwen ze nog te veel op het principe dat schaalvergroting concurrentievoordeel oplevert, wat met name in non-core gebieden in de praktijk niet zo blijkt te zijn.
 
Fiksinski baseert zijn uitspraken op een onderzoek dat hij uitvoerde onder tientallen luchtvaart-maatschappijen. De consultant keek naar de winst en omzet per medewerker, volgens hem uiteindelijk de belangrijkste criteria voor het succes van luchtvaartmaatschappijen. De cijfers toonden een duidelijk beeld aan: prijsvechters scoren op beide prestatiecriteria beduidend beter dan de gevestigde maatschappijen. Ook laat de steeds meer aan terrein winnende vliegtuigmaatschappij Emirates zien, dat het ondanks  een groot wereldwijd netwerk, de verdiensten per werknemer kan verhogen.
 
Scenter - Winstgevendheid Luchtvaartmaatschappijen
 
Non-core diensten
Op de vraag wat het grote verschil verklaart tussen de twee groepen is de Scenter adviseur duidelijk: gevestigde luchtvaartmaatschappijen verliezen met name terrein op non-core diensten. “Het succes van Ryanair is dat ze met andere bedrijven een product hebben opgetuigd waarin ieder zich beperkt tot zijn specialisme. Op de vlucht na wordt ieder product geleverd door een gespecialiseerd bedrijf”.
 
“Neem de catering als voorbeeld” zegt Fiksinski. “Denk je dat een luchtvaartmaatschappij dat zelf beter kan dan een bedrijf dat helemaal is gespecialiseerd in catering voor luchtvaartmaatschappijen?”.
 
* IATA = internationale branchevereniging van luchtvaartmaatschappijen.


Profiel

Meer nieuws over

×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RGP Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup
×
×
×