Nolan Norton Co ontwikkelt data positionering raamwerk

27 februari 2013 Consultancy.nl

Door de toenemende inzet van ICT, sociale media en nieuwe open data wetgeving wordt de impact van overheden en overheidsinstellingen steeds zichtbaarder. Dit brengt veel kansen met zich mee, zo biedt data bij uitstek de mogelijkheid om hun maatschappelijke impact te vergroten. Tegelijkertijd worden binnen overheden ook flinke drempels ervaren zoals het risico op reputatieschade.

Consultancykantoor Nolan, Norton & Co. heeft vanuit haar thema Competing on Information een visie ontwikkeld op hoe overheden met deze kansen en uitdagingen om kunnen gaan. Zij adviseert overheidsorganisaties om bewust een ‘externe positionering’ rondom data op te stellen en heeft hiertoe een raamwerk ontwikkeld.

In samenwerking met een uitvoeringsorganisatie van de Nederlandse overheid heeft het adviesbureau een zeer breed toepasbaar model ontwikkeld om een externe positionering rondom data op te stellen. Er zijn vier elementen van belang om tot een externe positionering rondom data te komen:

Nolan, Norton & Co. - Data Positionering 1

Het eerste element omvat uitgangspunten in missie, (ministerie brede) beleidsdoelen, kernwaarden en hoofdtaken. Het tweede element bevat de optimale rol die gekozen wordt. Een rol beschrijft de wijze waarop met informatie invulling kan worden gegeven aan de behoeften in de markt. De optimale rol wordt mede bepaald door de vraag (lees behoeften) in de markt alsook de mate waarin de markt zelf in deze behoeften voorziet of kan voorzien (aanbod). Het vierde en randvoorwaardelijke element om tot een positionering te komen omvat de geldende wettelijke en beleidsmatige kaders.

Vier rollen
Het centrale element waarop de positionering rondom data gebaseerd is, is de keuze voor een rol. Het definiëren van een rol gebeurt aan de hand van twee dimensies, de attitude waarmee op behoeften wordt ingespeeld en de mate van verrijking van de geboden dataproducten en dienstverlening. Simpel gezegd beschrijft de attitude het ‘hoe?’ en de mate van verrijking het ‘wat?’.

Nolan, Norton & Co. - Data Positionering 2

Gegeven de positie op de horizontale en verticale as zijn vier archetypische rollen te onderscheiden. Elke rol beschrijft de wijze waarop met informatie invulling wordt gegeven aan behoeften in de markt aan de hand van gedragskenmerken. Zo kunnen organisaties bij het invullen van behoeften met data kiezen voor een rol als ‘Beheerder’, ‘Verbinder’, ‘Verrijker’ of ‘Ondernemer’.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over