Tevredenheid over IT-outsourcingpartijen met 5% gestegen
De tevredenheid over de dienstverlening van IT-outsourcingpartijen is het afgelopen jaar aanzienlijk gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van Eraneos en Whitelane Research.
Al jaren doen Eraneos en Whitelane Research onderzoek naar hoe uitbestedende bedrijven samenwerken met hun IT-leveranciers. Dit jaar kwam de gemiddelde tevredenheidsscore uit op 70%, een toename van 5 procentpunt ten opzichte van de score in 2023 en 3 procentpunt ten opzichte van 2022.
Volgens het onderzoek heeft de positieve ontwikkeling te maken met verschillende factoren. Belangrijkste is dat aan beide kanten van de outsourcingtafel wordt geïnvesteerd in een duurzame relatie.
Voor de meeste grotere bedrijven is IT-uitbesteding vandaag de dag niet meer weg te denken uit de manier van werken. Van werkplekken en cyberveiligheid tot infrastructuur, applicatiebeheer en cloud; op al deze terreinen kunnen gespecialiseerde dienstverleners het werk – uitzonderingen daargelaten – efficiënter en effectiever uitvoeren.
Met het uitbesteden van IT-taken kunnen organisaties zich meer richten op hun core business, digitale innovatie versnellen en wendbaarder opereren. Bovendien hoeven ze zich minder zorgen te maken over het aantrekken en behouden van IT-talent, een grote uitdaging in de huidige arbeidsmarkt.
Wat ook meespeelt: technologisch bijblijven in een markt die zich razendsnel ontwikkelt kost steeds meer aandacht én geld. Steeds meer organisaties kiezen er daarom voor om dit over te laten aan IT-outsourcingpartijen.
De markt voor IT-sourcingdiensten groeit hierdoor al jaren, wereldwijd en in Nederland. Dit jaar is het niet anders – driekwart (74%) van de klantorganisaties geeft tegenover Eraneos en Whitelane Research aan van plan te zijn om in 2024 meer of net zoveel uit te geven aan IT-outsourcingdiensten.
“Externe IT-dienstverleners zijn een belangrijke partner voor het realiseren van strategische doelstellingen. Steeds meer klanten zien dit ook als een reden om dit tezamen met hen op te pakken”, zegt Peter Luijendijk, leider van de praktijk Sourcing & IT Advisory bij Eraneos.
Aan de kant van IT-dienstverleners geldt: de groeiende markt heeft aan aanjagend effect op investeringen en kwaliteit. Nieuwe spelers betreden de lucratieve markt, en bestaande spelers investeren in hun dienstverlening om onderscheidend te blijven.
IT-dienstverleners investeren hierbij niet alleen in technische capaciteiten, maar ook in relationele vaardigheden. “Het is een goed teken dat meer dan twee derde van de Nederlandse markt tevreden is met hun IT-dienstverlener”, zegt Luijendijk.
Voor hun onderzoek namen Eraneos en Whitelane Research meer dan 600 IT-sourcingrelaties onder de loep.