Op- en afschalen van IT belangrijkste outsourcingtrend

21 juli 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de Nederlandse IT-outsourcingmarkt? Adviesbureau Quint en onderzoeksbureau Whitelane zochten het uit.

Voor de 2021-editie van hun jaarlijkse ‘IT Sourcing Study’ namen Quint en Whitelane zo’n 800 contracten met de 28 grootste IT-outsourcers en cloudleveranciers in Nederland onder de loep. De belangrijkste bevinding uit het onderzoek is dat bijna de helft van de organisaties (48%) verwacht dit jaar meer processen en applicaties te zullen uitbesteden aan specialistische partijen.

Opvallend (maar eigenlijk toch ook niet in een jaar dat door corona veroorzaakte onzekerheid werd beheerst) is dat niet kostenreductie of innovatie de belangrijkste drijfveren zijn van IT outsourcing, maar juist het sneller kunnen op- en afschalen van IT-diensten en -producten.

What are your organisation's plans for the next 2 years with regard to outsourcing

Alex van den Bergh van Quint geeft een voorbeeld uit de praktijk: “Neem bedrijven in de logistiek, die het momenteel misschien wel twee keer zo druk hebben als voorheen. Het is bijna onmogelijk om in korte tijd heel veel mensen aan te nemen of enorm veel hardware in te kopen. Bedrijven in bijvoorbeeld de horeca en luchtvaart kampen met de omgekeerde wens.”

“Wanneer je kiest voor outsourcing kun je heel makkelijk opschalen, maar ook afschalen”, legt hij uit. Dit zorgt niet alleen voor IT-support die beter aansluit bij de wensen van de business (en eindklant), maar stelt bedrijven ook in staat om snel kostenreducties te realiseren.

In het geval beslissers een deel van hun uitbestede activiteiten willen insourcen, heeft dat vooral te maken met twee overwegingen. Allereerst het realiseren van een snellere time-to-market voor nieuwe innovaties, ten tweede de noodzaak om bepaalde kennis en expertise intern te huisvesten. Het gaat hierbij met name om strategische IT-onderwerpen, of om expertise die zeer schaars is in de markt.

What are the reasons your organisation is planning to outsource more?

Opvallend is dat ondanks de grote druk op IT-outsourcingpartijen, de kwaliteit van de dienstverlening niet verminderd lijkt ten opzichte van de pre-coronajaren.

“Dat is een mooi compliment voor alle leveranciers”, vindt Van den Bergh. “Sommige klanten beoordelen de kwaliteit zelfs iets beter dan een jaar eerder. Geen enkele klant beoordeelt de diensten als substantieel minder. De transitie naar het thuiswerken bij de grote klanten is voor leveranciers geen enkel probleem gebleken, dat vind ik behoorlijk knap.”

Het Indiase TCS is volgens de data van Quint en Whitelane de leverancier die de hoogste klanttevredenheid geniet. TCS werd vorig jaar ook als beste beoordeeld met 80%, maar weet dit jaar de tevredenheid van klanten naar een nog hoger niveau te tillen: 87%. Het podium wordt gecompleteerd door CGI en Wipro, en op plekken vier en vijf staan Conclusion en Capgemini.

How satisfied are you in general with your service providers

Public cloud

Wat ook naar voren komt is dat vrijwel alle organisaties de komende jaren volop gaan inzetten op het overzetten van apps naar de publieke cloud.

“En dat geldt met name voor nieuwe applicaties. Een groot deel geeft aan dat binnen twee jaar meer dan 70% van alle apps in de publieke cloud moet draaien. Ook wat betreft de bestaande apps gaat het best hard, het grootste gedeelte van de klanten geeft tussen 30 en 50% aan.”

Volgens Van den Bergh zijn er vaak – met name rondom legacy apps – flinke hordes te nemen om deze naar de cloud over te brengen. “Het is een hardnekkig misverstand dat dit altijd kosten bespaart. De businesscase is vaak moeilijk rond te krijgen. Daar ligt nog wel een uitdaging.”

Microsoft Azure is in ons land de populairste cloudleverancier, gevolgd door Amazon Web Services en Google. Over alle drie de techgigagenten is de tevredenheid relatief hoog.