Hoe ontwikkelt de public cloud-trend zich na de coronacrisis?
De coronacrisis heeft gezorgd voor een enorme groei van cloudtoepassingen, en in het bijzonder van SaaS-diensten voor videoconferencing en online samenwerking. Organisaties worden gedwongen om sneller stappen naar de cloud te zetten dan aanvankelijk gepland. Zet deze trend door na de coronacrisis? Alex van den Bergh en Markus Keuter van Quint delen hun visie.
Elk jaar doet Quint in samenwerking met Whitelane Research onderzoek waarin we honderden organisaties vragen naar hun plannen wat betreft cloud en IT-outsourcing. Uit de resultaten van het laatste onderzoek, dat net vóór de coronacrisis plaatsvond, blijkt dat cloud nog altijd een flinke groei doormaakt. Dat geldt vooral voor de financiële sector en de publieke sector.
Vooral die eerste sector loopt voorop: bijna de helft van de CEO’s en direct reports in de financiële sector verwacht dat binnen twee jaar meer dan de helft van hun applicatieportfolio in de cloud zal staan.
Voordelen van cloud, juist nu
Vanaf het begin van de coronacrisis is het gebruik van cloudtoepassingen flink toegenomen. De voordelen die cloudoplossingen bieden, deden zich in deze tijd extra gelden.
Organisaties kiezen in de eerste plaats voor cloud vanwege de elasticiteit: je kunt snel functionaliteit toevoegen of afschalen. Dat komt van pas voor organisaties die plotseling op een andere manier willen – of moeten – gaan werken.
Op de tweede plaats van redenen om voor cloud te kiezen, noemen organisaties de wereldwijde dekking: overal war je internet hebt, kun je beschikken over cloudoplossingen. Ook dit voordeel werd in de coronatijd extra zichtbaar omdat veel medewerkers plotseling vanuit huis moesten werken.
Eerste stappen zijn veelbelovend
De snelle overgang naar cloudtoepassingen heeft organisaties gedwongen om bestaande manieren van werken los te laten. Zo waren VPN-oplossingen veelal niet berekend op een grote toename van het aantal mensen die tegelijkertijd vanuit huis gingen werken. De meeste cloudapps die massaal werden omarmd bleken veilig genoeg te zijn om zonder VPN te draaien.
Organisaties moesten in ‘het nieuwe normaal’ snel applicaties als Zoom, Microsoft Teams en Google Hangouts gaan gebruiken. Door de korte tijd die er was om die omslag te maken, zien we dat die applicaties vooral nog worden gebruikt om op de vertrouwde manier te vergaderen. De manier van werken verandert pas echt als je minder vergaderingen nodig hebt en makkelijker met elkaar kunt samenwerken. Ook daarin zal cloud een belofte gaan invullen.
Overbelasting opvangen
Er zijn allerlei mogelijkheden in de cloud met tools om dingen veel efficiënter, beter en leuker te doen. Dat betekent niet de hele dag door in Zoom-meetings zitten maar op een slimmere manier informatie uitwisselen, met processen omgaan en andere zaken. Nu wordt het tijd om vanuit de businessprocessen en vanuit de organisatie te kijken hoe je dat op de juiste manier kunt inzetten en de juiste tools en technieken op elkaar kunt laten aansluiten.
Daarbij hoef je als organisatie niet alles zelf uit te vinden. Om een voorbeeld te noemen: vanaf het begin van de coronacrisis zagen we een overbelasting bij callcenters van retailers en overheidsinstellingen. Om dat op te vangen, kan een organisatie chatbots inzetten. In plaats van die zelf te ontwikkelen – een proces waarvoor veel tijd, mankracht en expertise nodig is – kun je een bestaande oplossing implementeren en daarmee binnen enkele weken up and running zijn.
Deze en andere zaken zijn veel kostbaarder als je die in je eigen datacenter ontwikkelt. En tegen de tijd dat je ze af hebt, zijn ze alweer ingehaald door wat cloudleveranciers meteen kunnen leveren. Een ander voordeel is dat je klein kunt beginnen: werkt het niet voor je organisatie, dan zet je het weer uit. Dankzij corona hebben we ervaren dat cloud heel snel kan schakelen.
Open mindset
Door de Covid-crisis hebben organisaties gezien wat er mogelijk is. Dat biedt enorm veel kansen. Er kan meer, er moet meer en het kan ook nog snel. De mindset is ineens positiever geworden jegens cloud. Een cloudstrategie ontwikkelen betekent niet dat je vandaag meteen alles in de cloud moet zetten. Wel is het verstandig om te bedenken hoe je nieuwe functionaliteit kunt afnemen en veilig beschikbaar kunt maken, waarbij iedereen er gebruik van kan maken en dat kan schalen.