‘Een groot goed’: SiRM werkt mee aan vooruitgang in de zorg
SiRM focust zich sinds 2008 op een sector die er echt toe doet: de zorg. Het toont zich in de gedrevenheid van de pakweg twintig consultants van het Utrechtse bureau, die zich dagelijks inzetten voor betere, toegankelijke en betaalbare zorg. En waar de nadruk vaak ligt op de uitdagingen, is de afgelopen vijftien jaar wel degelijk grote vooruitgang geboekt. We spraken erover met SiRM-partners Saskia van der Erf en Thijs Stoop.
Na meer dan twee decennia ziet Saskia van der Erf het nog iedere dag als een voorrecht om te mogen bijdragen aan betere zorg. “Gezondheid is zo’n belangrijk onderdeel van het leven”, legt ze uit. “En iedereen krijgt in het leven te maken met zorg.”
Van der Erf begon haar loopbaan in 2001, en richt zich sinds 2003 op de zorg. Sinds 2013 doet ze dat vanuit SiRM, waar ze in 2017 toetrad tot het partnerteam.
“Opgeleid als civiel ingenieur en gezondheidseconoom, draag ik natuurlijk op een heel andere manier bij aan de zorg dan de zorgprofessionals zelf”, vertelt ze. “Mijn talent ligt vooral in gericht samen toewerken naar een resultaat: Wat wil je samen bereiken? En wat richt je met elkaar in om daar te komen?”
Haar collega Thijs Stoop sloot zich 1 januari 2019 als partner aan bij SiRM. Na een studie geneeskunde, en enkele jaren onderweg in zijn opleiding tot algemeen chirurg, ontdekte Stoop in 2001 dat zijn interesse meer uitging naar het verbeteren van processen en systemen dan het zelf bieden van gespecialiseerde zorg. Zijn toewijding aan de sector bleef echter onverminderd groot.
“Gezondheid is een groot goed”, verklaart hij. “Maar gezond blijven is niet iedereen gegeven. Ik haal er voldoening uit te mogen bijdragen aan kwalitatief goede zorg die voor iedereen toegankelijk is.”
Zorg beter organiseren
Als strategisch zorgadviesbureau, werkt SiRM veelal aan opdrachten die zich richten op het verbeteren van de organisatie van zorg, inclusief essentiële aspecten zoals de bekostiging en regelgeving rond zorg.
“Een mooi voorbeeld is een project waarbij we voor de acute geestelijke gezondheidszorg-sector een zorg contracteringsmodel hebben ontwikkeld, helemaal gestoeld op het inhoudelijke zorgproces en de kosten voor het leveren van zorg”, vertelt Stoop. “Het is dan mooi om aantal jaar later te horen dat zowel zorgaanbieders als zorgverzekeraars hiermee geholpen zijn en het als een voorbeeld van een goede impactvolle verandering zien.”
“Als je echt impact wil maken, is het cruciaal dat de organisatie zich eigenaar voelt.”
Nog zo’n impactvol project was het onderzoek dat SiRM in opdracht van het ministerie van VWS uitvoerde naar het financiële ecosysteem van geneesmiddelenonderzoek en -ontwikkeling.
“De studie heeft VWS geïnspireerd om nationaal en in Europees verband in te zetten op een meer vraag- dan aanbodgestuurde geneesmiddelenmarkt”, vertelt Van der Erf. “Wat daarbij ontzettend leuk was, is dat ik de resultaten van de studie zowel in Nederland als in Europa aan verschillende tafels heb mogen presenteren.”
Uniek perspectief
Van der Erf ziet dat SiRM zich de laatste tien jaar sectorbreed heeft ontwikkeld tot een gevestigde naam. “We zijn steeds meer gaan werken voor alle partijen in de zorg. Dat levert ons een uniek perspectief op, en we kunnen ons daarom heel goed inleven in zowel zorgaanbieders als zorgverzekeraars en overheidspartijen.”
Dit is van grote waarde, legt ze uit, nu onderlinge samenwerking tussen zorgorganisaties is uitgegroeid tot een van de belangrijkste thema’s binnen de sector. “Daarbij begeleiden we vaak meerdere partijen om samen tot een gedragen strategie of beleid te komen.”
Verbinding met zorgprofessionals
Maar hoe high-level de projecten ook zijn, Stoop benadrukt dat SiRM altijd actief vanuit patiëntperspectief de verbinding zoekt met de professionals die het uiteindelijk moeten doen: de zorgverleners. “Zij zijn het tenslotte die dagelijks verantwoordelijk zijn voor het bieden van goede, toegankelijke en betaalbare zorg.”
“Als de nood hoog is, leidt dat vaak tot veel creativiteit en innovatie.”
Alleen door hen nauw te betrekken, legt hij uit, kunnen de resultaten uiteindelijk landen in de praktijk. “Als je echt impact wil maken, is het niet alleen cruciaal dat het werk dat je oplevert goed doordacht en uitgewerkt is, maar vooral ook dat de organisatie zich eigenaar voelt en verantwoordelijkheid neemt voor de implementatie.”
Stoop geniet dan ook vooral van het moment waarop een organisatie SiRM níet meer nodig heeft. “Ik moet denken aan een strategietraject waarin gedurende het project onze rol zichtbaar overgenomen werd door professionals van de organisatie zelf. We zijn ervan overtuigd dat de impact van ons werk dan juist vele malen groter is.”
Veel bereikt
En dat er de afgelopen decennia veel positieve impact is gemaakt, daar twijfelen Stoop en Van der Erf geen moment aan. Het is een fris geluid, in een sector waar de uitdagingen al snel de geboekte vooruitgang overstemmen. “Het geeft veel positieve energie om juist te benadrukken wat er wél bereikt is en hoe goed we zijn in het inspelen op veranderingen”, zegt Stoop hierover.
“Als je terugkijkt zie je wat voor mooie innovaties zijn geïmplementeerd”, schetst hij. “Daarmee is het de Nederlandse zorg onder andere gelukt de gemiddelde levensverwachting te laten toenemen – en dat in combinatie met al jaren een forse afname van het aantal werkenden in de zorg ten opzichte van de zorgvraag. Dat is wel degelijk iets om trots op te mogen zijn.”
Natuurlijk is het ook belangrijk oog te hebben voor de uitdagingen, zoals het toegankelijk en betaalbaar houden van de zorg. Maar ook op deze thema’s zijn grote stappen gezet, geeft Van der Erf aan.
“Daar waar het tien jaar geleden bij wijze van spreken nog vloeken in de kerk was om het met dokters in één zin te hebben over kwaliteit en kosten, zijn zorgverleners zich vandaag de dag steeds meer bewust van de gezamenlijke opgave om zo goed mogelijk om te gaan met de schaarse middelen die er zijn”, legt ze uit. “Kijk bijvoorbeeld naar alle initiatieven rondom zorgevaluatie en gepast gebruik.”
“We genieten er volop van om zelf aan de projecten te werken.”
Ze is dan ook “heel positief gestemd” over de komende jaren. “Als de nood hoog is, leidt dat vaak tot veel creativiteit en innovatie. En tot oplossingen vanuit de praktijk, die daarmee vaak heel goed werken.”
Klein bureau, grote impact
Vanuit SiRM hopen Van der Erf en Stoop nog vele jaren een bijdrage te blijven leveren aan dergelijke oplossingen. En hoewel SiRM met zo’n twintig consultants een relatief klein bureau is, kan deze bijdrage volgens Van der Erf toch wezenlijk zijn. Sterker nog: de bescheiden omvang kan eraan bijdragen.
“Klein zijn is een bewuste keuze”, legt ze uit. “Dit maakt namelijk dat we kritisch kunnen zijn op welke projecten we wel en niet aannemen, en dat we ervoor kunnen kiezen om alleen te werken aan strategische opdrachten die écht impact hebben.”
Het bureau wil zeker wel groeien, geeft ze aan, “maar niet te snel, want we vinden de kwaliteit van ons werk heel belangrijk. Dat uit zich onder meer in heel veel aandacht voor de ontwikkeling en opleiding van onze mensen, zowel intern als extern. Daar ligt echt de prioriteit.”
Ook Stoop ziet zijn collega’s als dé bepalende factor in het succes van SiRM. “Ons werk is mensenwerk. De kwaliteit van ons werk is de uitkomst van de inbreng van onze consultants in samenspel met onze opdrachtgevers.”
En mede doordat het bureau niet zo groot is, kunnen Stoop en Van der Erf als partners zelf ook blijven meewerken aan projecten. “We zijn echt van de inhoud en genieten er dus volop van om zelf aan de projecten te werken”, besluit Van der Erf.