PSV onderzoekt uitbouw Philips Stadion na lyrisch onderzoeksrapport
PSV gaat onderzoeken of de capaciteit van het Philips Stadion met bijna 30% kan worden vergroot naar 45.000 zitplaatsen. Dat maakte algemeen directeur Marcel Brands deze week bekend naar aanleiding van een lyrisch onderzoeksrapport.
Sinds 1910 speelt PSV zijn thuiswedstrijden aan de Frederiklaan. De afgelopen eeuw is de capaciteit van het Philips Stadion flink gegroeid. In 1916 telt de tribune nog maar 500 plekken. Vlak na de Tweede Wereldoorlog wordt het stadion gereedgemaakt voor 17.500 supporters.
In de jaren 60 gaan er opnieuw stemmen op om de thuisbasis van PSV onder handen te nemen. In 1977 wordt de uitbreiding afgerond: het stadion is dan geschikt voor 26.500 toeschouwers. De laatste grote verbouwing eindigde in 2002. Sindsdien telt het Philips Stadion ruim 35.000 zitplekken.
Ondanks dat PSV de afgelopen eeuw flink heeft geïnvesteerd in zijn stadion, loopt het op dit vlak achter op zijn belangrijkste concurrenten. Ajax speelt sinds 1996 in de ArenA, die geschikt is voor 55.000 toeschouwers. Terwijl in de Kuip van Feyenoord plek is voor circa 48.000 supporters.
Lange aanloop
Sinds 2007 speelt PSV met het idee om zijn stadion opnieuw uit te breiden. De KNVB was destijds kandidaat voor het wereldkampioenschap voetbal van 2018. In het kader daarvan beloofde PSV zijn capaciteit te vergroten naar 42.000 plaatsen (de minimumcapaciteit voor een stadion op een WK-eindronde).
In 2010 werd bekend dat Rusland het WK ging organiseren en ging een streep door de verbouwplannen van het Philips Stadion. In 2014 sprak PSV nogmaals de ambitie uit om zijn thuishaven geschikt te maken voor meer bezoekers. Een klein decennium later brengt de Eindhovense club wederom dezelfde boodschap naar buiten.
10.000 extra plekken
Deze week reageerde algemeen directeur Brands in een officiële verklaring op het Hypercube-onderzoek. De club had het bureau ingeschakeld voor een scenariostudie. In het rapport schrijft Hypercube onder andere dat het uitbreiden van het Philips Stadion een middel kan zijn om de ambities van PSV te realiseren.
Volgens het onderzoeksbureau is het haalbaar om het PSV-stadion met 10.000 plekken uit te breiden: momenteel heeft PSV een wachtlijst van ruim 10.000 gegadigden voor een seizoenkaart. Die extra zitplekken zouden bijvoorbeeld op de oost- en westtribune (kortzijden) kunnen worden gebouwd.
Zielsgelukkig
“Wij zijn zielsgelukkig met de uitkomst”, zegt Brands op de website van PSV. “We weten nu wat er kan. Het is aan ons om te bepalen hoe we dat precies gaan aanpakken.”
Ondanks dat PSV door het rapport haast in een hosannastemming verkeert, blijft Brands ook realistisch. “Er zijn grenzen, maar vooruitkijken is belangrijk. Wij willen ambitie uitstralen. Daarmee zeg ik niet dat we morgen het stadion gaan uitbreiden naar 45.000 plaatsen. Daarvoor zijn nog vele stappen te maken.”
Ook de gemeente Eindhoven – die sinds 2011 eigenaar is van de grond onder het Philips Stadion – is enthousiast over de uitkomsten van het onderzoek van Hypercube.
“PSV en de gemeente zullen samen optrekken in de verkenningen, aangezien het Philips Stadion en omgeving een essentieel onderdeel zijn van de stads- en gebiedsontwikkeling”, zegt verantwoordelijk wethouder Stijn Steenbakkers. “PSV en het Philips Stadion: het geeft Eindhoven en de Brainportregio sfeer en smoel.”
De hoofdsponsor van PSV is op dit moment Brainport Metropoolregio Eindhoven. Dat is een samenwerkingsverband van VDL, ASML, Philips, Jumbo en High Tech Campus. “Brainport is een geschikte en duurzame partner om de komende jaren verder mee uit te breiden”, concludeert onderzoeksbureau Hypercube.