Van de politie naar de consultancy: Fern Meyer (Improvery) over haar overstap

07 maart 2024 Consultancy.nl

Na een loopbaan van maar liefst veertien jaar bij de Nationale Politie, besloot Fern Meyer vorig jaar de overstap te maken naar de consultancy. Ze sloot zich als Relatiemanager aan bij trainings- en adviesbureau Improvery. Hoe kijkt Fern terug op haar overstap en hoe bevalt haar nieuwe rol en werkomgeving? We vroegen het haar.

Haar lange loopbaan binnen ’s lands nationale politieapparaat heeft haar gevormd, vertelt Fern: “In al mijn jaren heb ik enorm veel geleerd, veel gedaan, mooie mensen ontmoet en gave kansen gekregen.”

De laatste jaren was Fern met name actief voor het Regionaal Service Centrum (RSC), waarbij ze zich inzette voor de Eenheid Den Haag, in rollen als Operationeel Expert RSC en later ook binnen de teamleiding middels een persoonlijk ontwikkeltraject.

Van de politie naar de consultancy: Fern Meyer (Improvery) over haar overstap

Meest recentelijk doorliep Fern bij de Nationale Politie in een Management Development-traject. Ook startte ze eind 2022 met de opleiding Bedrijfskunde aan de Haage Hogeschool. “Door deze combinatie heb ik mijn blikveld en zienswijze aanzienlijk verruimd”, vertelt ze.

Het zou de opmaat vormen voor de opmerkelijke carrièreswitch die volgde, naar de adviesbranche. Fern sloot zich aan bij Improvery, een consultancy-, detacherings- en trainingsbureau gespecialiseerd in continu verbeteren en agile werken. Het team van Improvery telt zestien professionals, die opereren vanuit het kantoor in Almere en bij diverse opdrachtgevers door heel Nederland.

Goede dosis energie

Dat Fern uitkwam bij Improvery was eigenlijk best logisch, vertelt ze zelf: “Ik kende Improvery van een opdracht die zij voor mijn team binnen de politie hebben vervuld. Toen ik de rest van de collega’s later bij een klantevent ontmoette, kreeg ik zo’n goede dosis energie van ze dat ik er blij van werd.”

Dus toen Improvery eind 2022 liet doorschemeren dat ze op zoek waren naar een Relatiemanager, kon Fern haar geluk niet op. “De timing was perfect, want ik was op zoek naar een nieuwe passende uitdaging.”

“Ik heb kennis mogen maken met ontzettend veel verandergerichte mensen en mooie organisaties.”

Het afgelopen jaar was voor Fern wel “een bewogen jaar”, erkent ze. En dat is ook niet gek, ze stapte immers een compleet nieuwe branche binnen en moest eerst haar weg vinden in haar nieuwe rol als Relatiemanager. Het was bovendien een functie die binnen Improvery eerder nog niet bestond. “Ik moest zelf dingen uitzoeken en uitvinden of iets wel of niet werkt”.

Inmiddels is ze een jaar verder en heeft ze zich de rol eigen weten te maken. “Ik pak alles nu planmatiger en gestructureerd aan”, vertelt Fern, die aangeeft zich uitstekend thuis te voelen binnen het team en het werkveld van Improvery. “Ik heb kennis mogen maken met ontzettend veel verandergerichte mensen en mooie organisaties.”

Klantwerk en associate netwerk uitbouwen

In haar rol als Relatiemanager ontfermt Fern zich dagelijks over klanten van Improvery. Een andere uitdagende en boeiende taak is het verder uitbouwen van het associate/zzp-netwerk van het bureau – ‘ZZPbyImprovery’.

“Zie het als een zelfstandig onderdeel binnen Improvery, waarbij men gebruikmaakt van elkaars netwerk, kennis, kunde en ervaringen, waarin we zzp’ers voorzien van passende en interessante opdrachten en voor wie we events en activiteiten organiseren”, legt Fern uit. “Tegelijkertijd zijn ze ‘ambassadeurs’ voor Improvery en stimuleert dit de groei van het bedrijf zelf ook.”

“Daarbij is de diversiteit aan professionals, ervaringen en skills ontzettend waardevol! Of je nu werkzaam bent binnen de overheid, zorg of financiële dienstverlening, methodieken gebruikt als lean, agile of operational excellence; het maakt allemaal niet uit. Ik ga met elke zelfstandige verbeterprofessional graag in gesprek om vervolgens samen waarde te creëren voor en met de klant.”

“We willen met elkaar Improvery groter maken en creëren oprechte tijd en aandacht voor en met elkaar.”

En zo schenkt Fern in haar werk iedere dag veel aandacht aan de groep associates/zzp’ers – het type aandacht dat ze bij haar start bij Improvery zelf ook heeft gekregen van haar collega’s en dat volgens haar de cultuur binnen Improvery typeert. “Mijn collega’s hebben de gave om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn. De definitie van ‘hostmanship’. Zo zou ik de cultuur bij Improvery willen omschrijven.”

“Als ik terugdenk aan mijn eerste ontmoeting met het team, op een jaarlijks terugkerend klanten-kookevent, was dat het gevoel dat ik kreeg (en ook daadwerkelijk waarheid is gebleken). We houden van goede gesprekken, willen met elkaar Improvery groter maken en creëren oprechte tijd en aandacht voor en met elkaar.”

Mensen en prestaties centraal

Het is die aanpak die volgens Fern ook bij de opdrachtgevers van Improvery zijn vruchten afwerpt. “We onderscheiden ons door mens én prestatie centraal te zetten middels onze persoonlijke aanpak, het 5P-model van Improvery.”

“We creëren een teamgevoel, bepalen samen de grondoorzaak en ontwerpen vervolgens de besturing. Zo stellen we organisaties in staat om zelfstandig continu te blijven verbeteren, ook als wij weer weg zijn. Kortom, de organisatie mooier achterlaten, gewoon omdat wij er zijn geweest!”

Zo vervult Fern nu een jaar met veel plezier haar rol binnen Improvery en kijkt ze terug op een meer dan geslaagde overstap naar de consultancy. “Van dienstbaarheid bij de politie naar het faciliteren van groei en verbetering in de consultancywereld, het is een beslissing geweest waar ik geen moment spijt van heb gehad.”

More on: Improvery
Netherlands
Company profile
Improvery is a Netherlands partner of Consultancy.org