HR én business plukken de vruchten van goede onboarding
De onboarding van nieuwe collega’s vormt een cruciaal onderdeel binnen de zogeheten ‘employee journey’. Deze vormt immers de basis voor hoe snel collega’s zich ingewerkt voelen in hun nieuwe rol en zich bij hun nieuwe werkgever thuis voelen.
Toch hebben nog relatief veel organisaties – een vijfde volgens onderzoek van Harvard Business Review – geen formeel proces voor de onboarding. En in nog eens een derde van de gevallen verloopt de onboarding vaak ad-hoc.
Met alle gevolgen van dien, want organisaties die niet beschikken over een gedegen onboarding-programma krijgen veelal te maken met een lagere productiviteit van de new hires in de eerste maanden dat zij aan boord zijn. En op de langere termijn neemt ook de kans op verloop toe. Weer een ander onderzoek suggereert dat de onboarding bij een bedrijf zelfs het allerbelangrijkste onderdeel vormt in iemands ‘employee experience’.
“HR-leiders erkennen het belang van een gedegen onboarding”, zegt Alexander Pronk, directeur bij Bewegin. “Tegelijkertijd leeft er een grote behoefte om te begrijpen wat hier allemaal bij komt kijken.”
Want, zo stelt Pronk, het ontwerpen en inregelen van een vlekkeloos onboardingproces is gemakkelijker gezegd dan gedaan. “Onboarding is een integraal onderwerp dat diverse afdelingen samenbrengt, waaronder human resources, ICT, facility management, security en meer.”
“Het omvat veel meer dan enkel ervoor zorgen dat een nieuwe collega een pasje krijgt en de inlog voor zijn of haar laptop. Natuurlijk is het van belang om mensen zo snel mogelijk operationeel op de rit te krijgen, maar het belangrijkste doel is om ervoor zorgen dat mensen zo snel mogelijk in hun positie en in hun kracht kunnen komen.”
“Als organisaties daarin slagen, dan plukken ze daar de vruchten van. Een goede onboarding vertaalt zich in een grotere betrokkenheid, hogere tevredenheid en betere prestaties.”
Voor de HR-afdeling, die als het gaat om de onboarding in de lead is, levert een goede onboarding bovendien een bijkomend voordeel op. “Van de HR-afdeling wordt steeds meer verwacht dat ze een strategische bijdrage leveren aan de business als echte HR business partner. Door te zorgen dat de business snel toegang heeft tot talenten die volledig klaargestoomd zijn, laten ze hun waarde beter zien.”
Bewegin ziet dit steevast terug in de praktijk. De firma helpt tal van opdrachtgevers (vooral woningcorporaties) met het optimaliseren van de reis van contractondertekening tot het daadwerkelijk aan de slag gaan. “Onboarding is in feite de kern van ons werk”, zegt Pronk.
“Als aanbieder van een traineeship zijn we non-stop bezig met het laten instromen en doorstromen van nieuwe collega’s – intern en bij onze opdrachtgevers”, besluit hij.