Muriël Blom over haar veranderproject bij ’s lands grootste webwinkel
Muriël Blom (Move Beyond) heeft recent een succesvolle opdracht afgerond voor de grootste webwinkel van Nederland. We blikken met de projectmanager terug op het project en wat het de klant – en haar persoonlijk – heeft gebracht.
Muriel, om te beginnen: hoe zag je opdracht eruit?
“Ik ben bij de webwinkel begonnen als sitemanager. Er was een leeg pand en daar moest de hele keten naar verhuisd worden. Wij zijn daarheen gegaan met zo’n 50 medewerkers en uitzendkrachten. In dat lege pand was een tijdelijke setup dus de opbouw kende een geleidelijke aanpak.”
“Als sitemanager was het mijn verantwoordelijkheid om de productie en activiteiten te continueren terwijl er een enorm pand werd opgebouwd. Terwijl we midden in de Covid-19-pandemie zaten met alle bijhorende maatregelen.”
Je hebt je ook beziggehouden met de zachte kant van verandering...
“De opdrachtgever had te maken met een complex verandertraject. Voor sommige collega’s was de transformatie ‘spannend’ of zelfs ‘beangstigend’. Hoe ga je daar als organisatie mee om?”
“Soms werkt dat voor medewerkers hetzelfde als rouw. Dat je echt verschillende fases moet doorlopen voordat een ingrijpende verandering geaccepteerd kan worden. En dan verschilt dit proces ook nog eens per persoon. Dat is voor een organisatie natuurlijk heel gecompliceerd.”
“Daarnaast, door Covid-19 waren de omstandigheden om een organisatie of team bij elkaar te houden en een verandering door te maken zwaar. Hoe gaan mensen daarmee om?”
“Ik zag daar een enorme kans om change management te introduceren en dat traject vorm te geven. Ik merkte dat de mensen openstonden voor deze aanpak. Terwijl ze in eerste instantie geen rekening hadden gehouden met deze kant van de interne verandering.”
“Dit sloot ook goed aan bij mijn persoonlijke ambitie. Waar ik voorheen juist graag op de cijfers zat, vind ik het tegenwoordig interessanter om meer met mensen bezig te zijn. Met name hoe mensen reageren op verandering.”
Hoe heb je het verandermanagement vormgegeven?
“Ik heb een plan uitgewerkt, een analyse gemaakt. Alles om in kaart te brengen: wat gaat hier gebeuren? En dan start je door medewerkers te interviewen. Puur om het gesprek op gang te brengen, vragen of zorgen op te halen en ze mee te nemen in de verandering.”
“Daarnaast heb ik de coaching van teamleiders opgezet en met alle input kan je gaan sturen. Waar heeft de organisatie behoefte aan? Wat is duidelijk en wat niet? En hoe benaderen we de mensen die te maken hebben met deze verandering? Dat bracht ontzettend veel focus voor het communicatieplan. Managers en teamleads werden actief ingezet om de boodschap goed over te brengen.”
“Dat is uiteindelijk heel goed geland, waardoor mensen duidelijk inzicht hadden in de op handen zijnde verandering en daar ook goed in meegingen.”
Wat heeft de opdracht jou persoonlijk gebracht?
“Ik denk dat dit de leukste opdracht is die ik tot nu toe bij Move Beyond heb gedaan. De feedback was zo positief. Het is heel dankbaar werk wanneer je ziet dat mensen blij worden doordat ze zich gehoord voelen.”
“Ik werk nu voor een andere opdrachtgever en heb recent een groep mensen van hier meegenomen naar mijn oude opdrachtgever. Om te leren van het traject en de best practices van het continuous improvement-programma, dat is toch fantastisch? Dus ik ben vooral heel trots en dankbaar hoe die periode is verlopen en wat het nu nog steeds voor die organisatie betekent.”