‘Wat Move Beyond te bieden heeft, is onderscheidend’
Hoe kun je klanten nog beter helpen in een verandertraject? En hoe blijf je onderscheidend binnen een complexe markt? Het zijn vragen die regelmatig de revue passeerden tijdens de Kennisdag van Move Beyond in Utrecht.
De Kennisdag werd vakkundig begeleid door Mariël Blom van The People Side Of Change. Als gespreksleidster gaf zij het evenement vorm en zette ze de aanwezigen direct aan het werk met inspirerende break-outs. Samen met Mariël blikken we terug op de Kennisdag. Ook deelt ze haar visie op verandermanagement en haar blik op Move Beyond.
Mariël, kun je jezelf voorstellen en vertellen wat je doet bij The People Side Of Change?
“The People Side Of Change is Primary Affiliate van Prosci in Nederland en België. Ons doel is om organisaties te helpen bij het (zelf) implementeren van veranderingen. Wij helpen organisaties bij het opbouwen van de benodigde kennis en competenties voor meer verandervermogen.”
“Mijn huidige rol binnen The People Side Of Change is drieledig. Ik ben Prosci Advanced Instructor, wat betekent dat ik trainingen en workshops over change management geef om change management-competentie te ontwikkelen.”
“Daarnaast ben ik Advisor voor organisaties die hun verandervermogen willen vergroten. En als derde ben ik ook Change Coach. Mensen die getraind zijn in change management begeleid ik in de praktijk, wanneer zij ergens tegenaan lopen om zo hun leercurve te vergroten. Heel veelzijdig dus.”
Wat was je rol tijdens de Kennisdag van Move Beyond?
“Ik was tijdens de Kennisdag aanwezig vanuit de inhoud. Enerzijds om te faciliteren, maar ook om de groep door een aantal interactieve stukken te begeleiden om tot meer inzicht te komen en inspiratie op te doen rondom hoe zij change management verder kunnen vormgeven binnen de organisatie. Uiteraard met als doel om nog succesvoller te worden met deze propositie.”
“Het was een mooie dag. Er zit een hele leuke en diverse club met bevlogen mensen die heel graag willen leren. Goed om te zien dat iedereen zo actief aan de slag ging met de relevante vraagstukken. En de uitkomsten en actiepunten van die breakouts vormen nu de input om die vraagstukken naar een hoger plan te tillen. Op basis hiervan kan Move Beyond goed gefundeerd vervolgstappen gaan zetten.”
Hoe kijk jij vanuit jouw expertise naar Move Beyond?
“Een professionele club die heel goed nadenkt over hun strategie. En heel bewust kijkt hoe zij een volwaardig partner kunnen zijn voor hun klanten door over verschillende assen mee te denken over wat er nodig is voor het succesvol in executie brengen van strategisch belangrijke projecten.”
“En dit is ook een club die niet bang is om vooruit te lopen binnen de markt. Ze snappen heel goed wat de waarde van change management is. En hoe je met de menskant het verschil kunt maken. Met die visie en overtuiging hebben ze een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie die deze propositie (nog) niet meenemen in hun aanpak. Wat zij uiteindelijk hun klanten te bieden hebben is onderscheidend.”
Wat is die waarde van change management voor de propositie van Move Beyond?
“Ik denk toch echt de integrale benadering van project- en changemanagement. Kijk, veel klanten zien verandering als iets ongrijpbaars. Want soms is een verandering succesvol, maar heel vaak ook niet. Wat maakt nu dat een verandering wel of niet slaagt? Dat blijft vaak onduidelijk. Heel vaak krijg je dan termen als weerstand en weinig draagvlak.”
“Maar het zit natuurlijk dieper. Bedrijven hebben zich heel lang alleen op projectmanagement gericht. Wat feitelijk de technische of de meer harde kant is van een verandertraject. Nu zie je dat steeds meer organisaties oog krijgen voor de menskant. En dat is iets waar veel organisaties nu slagen willen maken. Daar ligt dus een prachtige kans voor Move Beyond.”