Move Beyond betrokken bij uitbreiding fulfilment center Bol.com

08 juni 2022 Consultancy.nl

Bol.com heeft de capaciteit van zijn fulfilment center in Waalwijk fors uitgebreid. Op 16 mei werd een nieuw pand geopend, waarmee het grondoppervlak van het fulfilment center nu 100.000 m2 beslaat. Move Beyond was verantwoordelijk voor de coördinatie van de business integration tests (BIT), de go-live en de ramp-up.

Vóór de officiële ingebruikname van de uitbreiding van het fulfilment center heeft een intensieve testperiode (BIT) plaatsgevonden, de systemen en processen moeten immers door en door getest zijn. Daarin speelde Move Beyond een centrale rol.

Project & Change Managers Mark Roffelsen en Ben Coes van Move Beyond waren eindverantwoordelijk voor de coördinatie van de BIT en de opzet en coördinatie van het go-live- en ramp-up-plan (opschaling van het volume en functionaliteiten).

Bol.com - Distributiecentrum

“Feitelijk was het center al live sinds eind januari, waarbij we al pakketten uitleverden aan consumenten en het volume en de complexiteit steeds hebben opgeschaald”, vertelt Mark.

“Bij de BIT-testen ging het erom dat we met alle partijen die betrokken zijn bij een live operatie alle processen, systemen en werkwijzen getest hebben”, legt hij uit. “Komt de order van de consument goed binnen? Wordt die goed verwerkt? Is de communicatie tussen de systemen goed? Wordt het juist gepickt, gepackt en verzonden? Dat hele proces boots je na.”

“In totaal hebben we tien weken lang met heel veel interne en externe partijen deze end-to-end-testen gedaan met echte artikelen die grotendeels ook verzonden zijn, maar niet uitgeleverd bij klanten. PostNL, die met haar sorteercentrum inpandig in de nieuwbouw van het Bol.com fulfilment center zit, heeft deze voor ons ingezameld en terug geleverd aan Bol.com om deze vervolgens te hergebruiken voor de testen.”

Doen wat we met elkaar hebben afgesproken

Mark geeft aan dat Move Beyond in dit proces zijn meerwaarde levert op het gebied van stakeholdermanagement, projectmanagement en coördinatie.

“Wij zorgen dat alle partijen doen wat we met elkaar hebben afgesproken. Dat begint met het inzichtelijk maken wie waarvoor verantwoordelijk is en het opzetten van een tijdelijke overlegstructuur om elkaar op de hoogte te houden, informatie uit te wisselen, belangrijke beslissingen te kunnen maken en snel te kunnen schakelen. Daarin hebben we een belangrijke rol gespeeld.”

Die coördinatie is cruciaal in een complexe en dynamische organisatie als Bol.com, waar je volgens Mark met veel verschillende partijen in het proces te maken hebt –van PostNL tot SSI Schäfer, CMC Machinery en CEVA Logistics.

Mark was met name verantwoordelijk voor de overall coördinatie van het project, het stakeholdermanagement en aansturing van het team. Daarnaast lag zijn focus specifiek op de BIT. Inmiddels is Mark vanuit het project verantwoordelijk voor de operatie in de uitbreiding van het Bol.com-fulfilment center en houdt hij zich bezig met de overdracht naar de bestaande organisatie binnen Bol.com.

Bol.com - BFC

Pragmatische aanpak en verbindende rol

Collega Ben Coes, Project & Change Manager bij Move Beyond, heeft zich met name beziggehouden met het voorbereiden, coördineren en de regie van de go-live en ramp-up. “Waar veel teams bezig waren met hun eigen expertisegebied zorgden wij voor het overkoepelende plan. Denk bijvoorbeeld aan het bepalen van de go-live datum en de opbouw in volumes en complexiteit tijdens de ramp-up fase.”

“En ook aan het opzetten van het draaiboek, waar alle acties voor de go-live in samenkwamen. Dit varieerde van het migreren van IT-systemen tot het bestellen van het eerste assortiment. Door onze ervaring in projectmanagement, pragmatische aanpak en verbindende rol zijn we echt van toegevoegde waarde geweest voor dit project.”

Daarnaast houdt Ben zich nu nog bezig met het connecten van het eerste en het tweede deel van het fulfilment center. “Hiermee kan Bol.com straks orders met producten uit beide panden in één en hetzelfde pakket versturen. Hiermee besparen we duizenden zendingen per dag en dragen we serieus bij aan het realiseren van de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van Bol.com.”

Enjoy the sense of progress

Zowel Mark als Ben zal nog even actief zijn bij Bol.com om alle zaken die nog uit de go-Live voortvloeien af te ronden. Evengoed kijken ze nu al terug op een hele fijne samenwerking met de e-commerce speler.

“Het is een ontzettend energiek en ambitieus bedrijf, met veel jonge, intelligente en creatieve mensen”, vertelt Mark. “Daar leren wij ook weer van. We voelen ons hier onderdeel van het bedrijf, waarbij we samen met de Bol.com’ers ons motto ‘enjoy the sense of progress’ hebben doorleefd.”

“Wij hebben ook zeker het project niet alleen gedraaid, met een aantal businessanalisten in ons team konden we flink doorpakken”, vult Ben aan. “Die hands-on-mentaliteit past ons als een handschoen. We gaan liever voor resultaten dan rapporten.”

Bol.com: 13 miljoen actieve klanten

Bol.com opende op 30 maart 1999 zijn winkeldeuren. Ruim twintig jaar later heeft de winkel 13 miljoen actieve klanten in Nederland en België, een assortiment van 41 miljoen artikelen en 49.000 verkooppartners die hun artikelen verkopen via het platform van Bol.com.

Het fulfilment center in Waalwijk is dé spil in de dienstverlening van Bol.com. Vanuit hier worden orders verzonden naar klanten in de Nederlandse en Belgische markt en er ligt een groot deel van de voorraad van de verkooppartners opgeslagen.

More on: Move Beyond
Netherlands
Company profile
Move Beyond is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Move Beyond is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.