Hoe AND Digital groeit als kool in tijden van ongekende talentschaarste

30 augustus 2022 Consultancy.nl

Sinds de komst van AND Digital naar Nederland een jaar geleden is het hard gegaan: de eerste Club telt al meer dan 65 leden en de tweede staat alweer op het punt de deuren te openen. Hoe weet de startup in deze tijden van ongekende krapte (zeker binnen de IT-arbeidsmarkt) toch nog zoveel talent aan boord te krijgen? We vroegen het aan recruitment lead Patricia van Boxtel.

Aan ambities geen gebrek bij AND Digital. “Wij willen de digitale vaardigheidskloof in de wereld overbruggen”, prijkt bovenaan de website van het in 2014 opgerichte ICT-bureau.

Voor wie dit een beetje abstract vindt klinken heeft AND ook hele concrete cijfers verbonden aan deze doelstelling: technologie leveren die het leven van 200 miljoen mensen beter maakt én de digitale vaardigheden van 200.000 mensen verbeteren.

Patricia van Boxtel, Recruitment Lead, AND Digital

Voordat het zover is heeft het bureau nog een aardige weg te gaan, maar de opmars is voorlopig indrukwekkend. In acht jaar is het bedrijf gegroeid tot meer dan 1.600 medewerkers (die het bureau zelf ANDis noemt). Ruim 1 miljoen mensen gebruiken de technologie die zij hebben gebouwd en vorig jaar schoolden ze 10.000 mensen bij op het gebied van digital en IT.

In het najagen van de hoge ambities was het een kwestie van tijd voor het Britse bedrijf de grens overging, waarbij Nederland werd gekozen als eerste buitenlandse groeimarkt. En ook hier gaat het hard. Te midden van de ongekende krapte in de arbeidsmarkt mag het een klein wonder heten dat de eerste Club – zoals AND zijn vestigingen noemt – inmiddels alweer meer dan 65 medewerkers telt.

Simpel recept

Patricia van Boxtel, als recruitment lead medeverantwoordelijk voor het succes, legt uit dat hier in feite een heel simpel recept aan ten grondslag ligt: “Overal waar we actief zijn willen we de beste werkgever zijn”, stelt ze resoluut.

Dat betekent echter niet dat het makkelijk is om ook daadwerkelijk een topwerkgever te zijn. Voor AND Digital begint het volgens Patricia met het bieden van uitdagend werk. “Als je in digital wil werken, dan vind je de projecten van AND interessant.”

“Het zijn meestal end-to-end projecten”, licht ze toe. “Je bouwt als developer of als product owner echt aan een cool product dat wordt afgeleverd en daarna ga je door naar het volgende uitdagende project.”

Guide, build, equip

Daarbij richt het bedrijf zich “eigenlijk op alles wat te maken heeft met digital”, geeft ze aan. “Dit vangen wij met de termen guide, build en equip.”

“Binnen ‘guide’ adviseren we over digitale strategie en welke oplossingen bij een organisatie passen. Onder ‘build’ valt onder andere het bouwen van apps en websites en het ontwikkelen van API-koppelingen en e-commerce oplossingen. En ‘guide’ en ‘build’ worden altijd ondersteund met ‘equip’: het opleiden en trainen van interne medewerkers, of zelfs het recruiten van een eigen tech-team.”

“Elke medewerker krijgt zeggenschap over het reilen en zeilen van de Club.”

Ze benadrukt dat AND hierbij niet opereert als een geijkte IT-detacheerder. “We zijn een combi tussen een consultancy, een digital agency – maar betalen beter – en een traditioneel IT-servicesbedrijf. Dat spreekt mensen aan.”

Bureau voor iedereen

De beste werkgever zijn vraagt echter om meer dan mooie opdrachten. AND zet zijn mensen dan ook nadrukkelijk op de eerste plek, geeft Patricia aan. Essentieel daarin is dat AND een werkplek wil zijn voor álle soorten mensen – iets wat zeker in de IT-branche niet altijd vanzelfsprekend is.

“Inclusiviteit is voor ons enorm belangrijk. Iedereen die in de tech werkt of wil werken – vrouwen, mannen, LHBTIQA+ of wie dan ook – moet daar een gelijke kans toe krijgen. En bij ons wordt de dienst niet uitgemaakt door een paar witte mannen, maar door ons allemaal.”

Het Amsterdamse Clubhouse van AND Digital

Groot geworden door klein te blijven

Een tweede centrale pijler in het op de eerste plek zetten van de eigen mensen is de bijzondere structuur van AND. Het bureau is georganiseerd via een slimme strategie die misschien nog het beste kan worden verwoord met een oude slogan van een bekende Nederlandse bank: groot geworden door klein te blijven.

Patricia: “AND heeft heel bewust gekozen voor onze Club-opzet, waarbij onze kantoren niet groter zijn dan 90 medewerkers, zodat de mensen geen nummers zijn maar iedereen elkaar ook echt kent. Zo kunnen we ook een hele platte organisatie zijn waar iedereen een stem heeft. Elke medewerker krijgt zeggenschap over het reilen en zeilen van de Club.”

Op basis van deze succesformule opende AND tot nu toe al negentien Clubs, zodat het ondanks (of juist dankzij) de limiet aan de grootte van één zo’n Club al 1.600 mensen wist binnen te halen. “Het biedt ook een heel krachtig verhaal om te kunnen vertellen aan kandidaten”, aldus Patricia.

Stappen blijven zetten

Een volgend onmisbaar ingrediënt van de succesformule is de uitgebreide aandacht voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. Daarin krijgen de medewerkers volop de vrijheid en begeleiding om hun eigen carrièrepad uit te stippelen.

“Elke Club die we opzetten is weer een startup. Dat brengt uitdagingen met zich mee, maar ook veel energie en kansen.”

Patricia: “We werken in alles agile. Dit betekent ook dat je een persoonlijk groeiplan hebt, genaamd ‘Mygrowth’. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen groei – zowel qua kennis als in je carrièrepad en salaris. Mygrowth is heel transparant, waardoor je dus zelf bepaalt wanneer je bepaalde stappen zet en aan de hand daarvan kun je een level groeien en ook weer een salarisstap maken.”

Waar de verantwoordelijkheid bij de medewerkers zelf ligt, biedt AND alles wat ze nodig hebben om deze stappen te zetten. “Denk onder meer aan vele opleidingsmogelijkheden en dertien dagen per jaar die je kunt besteden aan je eigen ontwikkeling, onze zogeheten ‘Upskilling days’.”

Eeuwige startup

Ondertussen blijft ook AND zelf natuurlijk keihard werken aan zijn voortdurende ontwikkeling. En ook daarbij profiteert het bedrijf volgens Patricia van zijn bijzondere Club-model.

“Elke Club die we opzetten is weer een startup. Dat brengt uitdagingen met zich mee, maar ook veel energie en kansen. Wij zoeken nog steeds mensen die het leuk vinden om mee te bouwen aan een coole groeiende organisatie waar je zelf als individu een essentieel deel uitmaakt van het grotere geheel.”

“Een heleboel mensen spreekt dat aan”, stelt ze tevreden vast. “En als dat niet zo is en ze liever in een gesettelde omgeving willen werken, dan zijn het ook niet de mensen die bij ons passen. Wij zoeken mensen die van groei en verandering houden.”

Dat geldt zeker ook voor Patricia zelf. “Ik ben nu ruim een jaar aan boord en geniet nog elke dag. Het is fantastisch om met z’n allen te bouwen aan een heel erg leuke Club waar mensen zowel aan coole producten werken als aan onze eigen geweldige ambities.”

In het realiseren van die ambities neemt AND Digital voorlopig in ieder geval geen gas terug. Het bureau is druk aan het werven voor zijn tweede Nederlandse Club, die binnenkort de deuren opent in Rotterdam.

En ondertussen kijkt AND ook alweer verder vooruit: de derde vestiging zal gaan opereren vanuit Eindhoven, en in 2025 moet ons land vijf Clubs tellen, waar in totaal 450 ANDis werken. Met zo’n tempo zijn die hoge ambities van het bureau misschien wel dichterbij dan ze op het eerste oog lijken.

More on: AND Digital
Netherlands
Company profile
AND Digital is a Local partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

AND Digital is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.