Future of Flex: ‘Zoek niet alleen naar talent, trek het ook aan’

02 april 2025 Consultancy.nl

Organisaties zoeken doorlopend naar digitaal talent. Daarmee houden ze een gezonde mix van vaste en flexibele medewerkers in stand. Maar deze actieve en noodzakelijke zoektocht leidt volgens AND Digital-executive Jeroen Kleinhoven af van een ander belangrijk middel om de juiste mensen te vinden: aantrekkingskracht. Slimme organisaties zoeken niet alleen digitaal talent, ze trekken het ook aan.

Zorgzaam, verantwoordelijk en carrièrevormend. Dat zijn de kernwaarden van de favoriete werkgevers in Nederland. Daar is op zich niets op aan te merken, ware het niet dat organisaties die deze waarden belichamen de noodklok luiden.

Banken en blue-chip multinationals lijken de strijd om schaars digitaal talent te verliezen. ING gaf onlangs aan dat de compensatie die techbedrijven bieden zoveel hoger is dan die van banken, dat ze geen technisch specialisten meer kunnen vinden.

Aanmoedigingen om lang te blijven, zoals aandelenpakketten – de zogenaamde gouden handboeien – maken het bijna onmogelijk om personeel dat al bij techbedrijven werkt te verleiden om over te stappen. Aanstormend digitaal talent lijkt meer interesse in techstartups te hebben dan in vertrouwde instituten.

Talent is beschikbaar, maar hoe kom je eraan?

Als banken moeite hebben om voldoende geld te bieden, hoe kunnen bedrijven uit andere sectoren zich dan staande houden? Is het zo slecht gesteld met het aanbod van digitaal talent?

Talent is schaars, maar niet alle wervingsproblemen liggen aan de aanbodzijde. Sociaal-demografische veranderingen lopen als een rode draad door verschillende uitdagingen heen. Kort samengevat: de nieuwe generatie heeft compleet andere verwachtingen van werk en werkgevers. Wie daar geen rekening mee houdt, maakt het zichzelf moeilijk.

Wat is jouw waardepropositie?

Iedereen heeft last van externe hindernissen bij de zoektocht naar talent. Alle organisaties vissen (min of meer) in dezelfde vijvers en hebben met vergelijkbare wetgeving te maken. Als het andere organisaties wel lukt om mensen te vinden, dan kan het geen kwaad om eens in de spiegel te kijken en je het volgende af te vragen:

Wat is onze waardepropositie als werkgever en hoe makkelijk kan talent hier aan de slag?

Om aan te sluiten op de nieuwe generatie, zijn de volgende vier aandachtspunten van belang. 

1: Purpose
De nieuwe generatie wil weten waaraan ze concreet bijdraagt. Maak helder waar jouw organisatie voor staat en wat de overkoepelende doelstellingen zijn. Benadruk de maatschappelijke impact en laat zien hoe digitaal talent daaraan kan bijdragen.

2: Werven en onboarden
Als digitaal talent moet wachten, dan is het weg. Een standaard wervingsprocedure van vier tot zes weken schrikt af. Versnel dit proces: leg de aandacht op de groepsdynamiek en laat het fiat van de manager de werving niet vertragen. Werk met een aparte salarisstructuur voor digitaal talent en zorg dat de onboarding en inwerktijd aansluiten op loopbanen die niet in decennia, maar in jaren worden gemeten.

3: Processen
Zorg dat processen goed aansluiten op nieuwe werkwijzen zodat talent optimaal tot zijn recht komt. Geef mensen de ruimte om op hun eigen manier te werken, stimuleer samenwerking en ondersteun hybride werken. Creëer een kantooromgeving waar mensen zich goed voelen en die bijdraagt aan sociale cohesie. Dat voorkomt dat mensen uit frustratie vertrekken (en wegblijven) en laat de investering in digitale vaardigheden maximaal renderen.

4: Begeleiden
Help digitaal talent binnen de organisatie groeien en bloeien. Vaak staat de angst om mensen voor de concurrent op te leiden dit in de weg. Angst is een slechte raadgever. Met goede begeleiding bouwen werkgevers een waardevolle reputatie op. Maak tijd vrij voor evaluatiegesprekken en beperk beslissingen over vooruitgang niet tot één keer per jaar. Dit helpt bij het vasthouden en aantrekken van talent.

Voeg aantrekkingskracht toe aan jouw digitale strategie

Een succesvolle digitale strategie staat of valt bij de beschikbaarheid van digitaal talent. Dat is schaars. Concurrerend en toekomstbestendig blijven, vereist stevige investeringen in de doorlopende zoektocht naar technisch specialisten.

Dat kan efficiënter.

Wie digitaal talent aantrekt, hoeft minder hard te zoeken én houdt beschikbare experts beter vast. Besteed daarom aandacht aan jouw waardepropositie als werkgever. Dat verhoogt de aantrekkingskracht van jouw organisatie en draagt zo direct bij aan het succes van jouw digitale strategie.

Over de auteur: Jeroen Kleinhoven is Benelux Executive bij AND Digital, een bureau dat opdrachtgevers helpt met digitale strategieën, projecten en het vergroten van de interne IT- en digitale kennis.

More on: AND Digital
Netherlands
Company profile
AND Digital is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

AND Digital is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.