AND Digital maakt (mensen)werk van onboarding

23 mei 2022 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

In januari eindigde AND Digital als tweede in de Britse editie van ‘Best Place to Work’. Vorig jaar opende het van oorsprong Britse IT-bedrijf een vestiging in Amsterdam. En ook hier heeft het bureau de ambitie om tot de beste werkgevers te behoren.

Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt is AND Digital succesvol in het aantrekken van IT-talent. De focus op ‘people first’ werpt net als in het Verenigd Koninkrijk ook in ons land zijn vruchten af. In minder dan een jaar groeide het Nederlandse AND Digital-team uit tot 65 mensen.

Wat maakt AND Digital nou zo’n aantrekkelijke werkgever? Daragh Gillen, verantwoordelijk voor de onboardingstrategie, legt uit waarom het bedrijf zo’n succes heeft met het aantrekken en vooral behouden van talent.

Daragh Gillen, AND Digital

“Om te beginnen staat onboarding bij ons los van andere HR-gerelateerde activiteiten”, begint hij. Onboarding doen we er niet even bij. Het is bijna net als een ontbijt – het belangrijkste onderdeel van de start van een dag – in dit geval van een verdere loopbaan binnen ons bedrijf.”

“Met ons onboardingproces creëren we direct een veilige omgeving waarin onze talenten zich snel thuis gaan voelen. We hebben daarvoor een speciaal onboardingteam.”

Een goed begin...

Daarnaast heeft de zogeheten ‘people value proposition’ een centrale rol in het onboardingproces, zo legt Daragh uit. “We geloven heilig dat mensen zich ten volle kunnen ontwikkelen als je hen daar de nodige ondersteuning bij geeft.”

Daarvoor is het wel nodig dat ze besluiten te blijven. Hier wordt dan ook speciaal op ingezet. “De helft van de nieuwe werknemers beslist binnen drie weken of ze op lange termijn wil blijven werken bij een bedrijf. Op je gemak raken binnen een bedrijf duurt gemiddeld zo’n week of zes.”

“We beginnen al drie weken vóór de eerste werkdag met wat simpele onboardingactiviteiten; een paar e-mails en een klein geschenk, zodat nieuwe werknemers zich al direct welkom voelen nog voor ze gaan beginnen.”

Ook voor het even welbekende als vervelende worstelen met technologie op de eerste werkdag – bijna 40% van de werknemers loopt hier tegenaan bij de start van een nieuwe baan – is een oplossing bedacht. “Dit willen wij voorkomen. AND Digital zorgt ervoor dat alle systemen vóór de eerste werkdag van een nieuwe werknemer goed zijn ingesteld.”

Dat is echter niet alles, geeft Daragh aan: “Je kunt die eerste dag starten met het aanwijzen van de werkplek, een laptop uitdelen en zeggen dat mensen moeten doen. Maar daarmee gaan ze zich niet thuis voelen. Daarom start de eerste week op de werkvloer met een ANDuction. Met een grote focus op de mensen en cultuur van het bedrijf. Een van de grote voordelen van onze aanpak is dat nieuw talent zich zo snel op zijn gemak voelt.”

Een ander essentieel onderdeel van het onboardingproces is het buddy-systeem. “Elke nieuwe werknemer stellen we voor aan een ANDi – zoals we onze werknemers noemen – die dezelfde functie uitoefent en waaraan de nieuwe werknemer al zijn of haar vragen kan stellen. Vrienden maken op het werk is namelijk de beste manier om aan een nieuwe baan te wennen, vindt de helft (49%) van de werknemers. Zo’n buddy is dus een hele goede start!”

Bootcamp

En na de ANDuction volgt ook nog een bootcamp van drie weken. “Daarin gaan we dieper in op onze ways of working. Dat is de core van onze business en het helpt om het werk en daarmee ook elkaar beter te begrijpen. De toegevoegde waarde van deze bootcamp is dat iedereen in een veilige omgeving aan de slag gaat. Je kunt gewoon fouten maken zonder dat je daarop wordt afgerekend.”

“Je ontvangt feedback, je geeft feedback en leert elkaar en tegelijkertijd ons werk echt goed kennen. Iedereen gaat daarna met een bak zelfvertrouwen aan de slag!”

Plezier hebben in het werk is belangrijk, maar nieuwe skills ontwikkelen ook. Ruim de helft van de millennials (52%) vindt carrièremogelijkheden én persoonlijke groei het meest gewenst op de werkplek. AND Digital wil die mogelijkheden bieden.

Zo krijgt elke medewerker in zijn of haar eerste weken de gelegenheid om een scrum master-certificering te behalen. Het maakt niet uit in welke functie je werkzaam bent. “Zo’n 80% van ons team heeft deze certificering. Waarschijnlijk ben ik als een van de weinig HR-professionals ook scrum master.”

Specifiek voor de onboarding bij AND Digital, waar een grote verscheidenheid aan nationaliteiten werkt, is de aandacht voor het samenwerken met mensen met een verschillende culturele achtergrond. “Ons onboardingteam leert continu bij, elk onboardingproces levert nieuwe inzichten op. Daardoor kunnen we onze onboarding steeds verder verbeteren.”

De sleutel tot succes

Organisaties met een sterke onboarding en gestandaardiseerde processen verhogen het behoud van nieuwe medewerkers met 50% en verbeteren de productiviteit met 54%, zo blijkt uit onderzoek. “Ons onboardingproces is heel succesvol, vooral omdat we erin slagen om vertrouwen en een gevoel van veiligheid te creëren.”

“Hoe wij dat proces inrichten is belangrijk, maar nog essentiëler is de uitvoering door ons onboardingteam. Daarin ligt de sleutel tot ons succes. want uiteindelijk is ook onboarding mensenwerk.”