Zakelijke mobiliteit: ‘Er zijn kansen genoeg maar flexibiliteit is gevraagd’

14 april 2022 Consultancy.nl

De zakelijke mobiliteitsmarkt bevindt zich een een roerige periode: de impact van corona dreunt nog na, duurzaamheid blijft een belangrijk aandachtspunt en het aanhoudende chiptekort zet de beschikbaarheid van nieuwe auto’s onder druk. En dan speelt de overheid ook nog eens een verstorende rol door steeds de spelregels te veranderen. Ronald van Eck, directeur van MSR Consulting Group, geeft toelichting op de vele ontwikkelingen.

“De zakelijke klant heeft grote behoefte aan goed advies over zijn mobiliteitsbehoefte”, begint Van Eck. In het beantwoorden aan deze behoefte steken steeds meer complicerende factoren de kop op. Neem om te beginnen de eis om verduurzaming. 

“Zakelijke klanten stellen steeds meer CO2-grenzen aan hun wagenpark. Hierdoor zie je ook een downscaling in het wagenpark, zowel qua aantallen als qua grootte van de auto’s”, vertelt de directeur van MSR Consulting Group. “Daarnaast is er vooral bij de grotere klanten meer aandacht voor het invullen van een totaalconcept van mobiliteit.”Mobiliteit: 'Er zijn kansen genoeg maar flexibiliteit is gevraagd'

Wat betreft de total cost of ownership kruipen de aanvankelijk veel duurdere elektrische auto’s en de traditionele benzine- en dieselmodellen volgens Van Eck steeds dichter naar elkaar toe. In combinatie met de roep om duurzaamheid maakt dit het elektrificeren van het wagenpark voor de werkgever steeds interessanter.

“Uiteraard speelt de actieradius nog steeds een bepalende rol”, geeft Van Eck aan. “Voor grotere (koop)wagenparken heeft dit wel een impact op hun extra financieringsbehoefte, wat mogelijkerwijs kan leiden tot een verdere verschuiving van koop naar lease.”

Bijtellingsregels belemmeren elektrificatie

Tegelijkertijd wordt de vraag naar elektrische auto’s juist weer tegengewerkt door aanpassingen in de bijtellingsregels. Het nieuwe kabinet zegt vol in te zetten op verduurzaming, maar daar werken deze nieuwe regels niet bepaald aan mee.

“Nadat door de bijtellingsregels een duidelijkere vraag naar elektrische auto’s was ontstaan, zie je door de veranderingen in de bijtellingsregels dat deze vraag duidelijk minder is geworden. De bijtelling voor een elektrische auto is niet meer een stuk lager dan de benzineversie. Natuurlijk werkt dit gelijk door in de vraag vanuit de werknemer.”

Chiptekort en supply chain-problemen

Naast dit duurzaamheidsvraagstuk, dat ongetwijfeld nog lang zal blijven spelen, heeft de markt voorlopig ook nog te maken met lange levertijden, veroorzaakt door het voortslepende chiptekort en de aanhoudende supply chain-problemen.

Te midden van dit beschikbaarheidsprobleem verwacht de zakelijke klant “dat zijn partners proactief een goed advies geven en oplossingen aanbieden”, aldus Van Eck. Dit vraagt om creatieve oplossingen: “Kortetermijn-beschikbaarheid kan worden ingevuld met import en occasions en eventueel gecombineerd worden met shortlease. Het beschikbaarheidsprobleem wordt hiermee opgelost en in de praktijk blijkt het zelfs een verkoopargument te zijn.”

Deze marktomstandigheden zorgen volgens Van Eck ook voor “een mindshift voor de accountmanager”: “Hij moet niet alleen mobiliteitsoplossingen aandragen die nu actueel zijn, maar ook al bezig zijn met de mobiliteitsbehoeften van over een paar maanden. Oftewel: nu de (bedrijfs)wagen bestellen waarmee je over een half jaar wilt rijden.”

Complexer speelveld

Al met al maakt deze problematiek het speelveld waarin de accountmanager actief is complexer. Het stelt steeds hogere eisen aan flexibiliteit, maar absoluut ook aan de juiste training en coaching. Daarnaast moeten de accountmanagers ook beschikken over de kennis, vaardigheden en instrumenten om deze adviserende rol goed in te vullen.

“MSR Consulting Group biedt specifieke coaching en training op deze onderwerpen en heeft ook de juiste tools ontwikkeld om de accountmanager goed te ondersteunen”, aldus Van Eck. “ Onze mensen vinden het heel motiverend en zijn uitermate gedreven om de accountmanagers te helpen om in deze complexe marktomstandigheden succesvol te zijn en nog succesvoller te worden.”

More on: MSR Consulting Group
Netherlands
Company profile
MSR Consulting Group is a Netherlands partner of Consultancy.org