Zakelijke mobiliteit in 2021 nog niet terug op oude niveau

19 november 2020 Consultancy.nl

De markt voor zakelijke mobiliteit is op z’n kop gezet door de coronacrisis. Dit was natuurlijk al bekend, maar een nieuw onderzoek door verschillende partijen in de branche geeft nu meer inzichten over hoe de pandemie en thuiswerken van invloed zijn op zakelijk reizen.

Dagelijks reizen miljoenen mensen naar hun werk. De meeste professionals moeten een behoorlijke afstand overbruggen, want volgens het CBS verdient 62% van de Nederlanders zijn of haar loon in een andere gemeente dan de eigen woonplaats. Gemiddeld komt de woon-werk reisafstand uit op 45 kilometer per dag.

Om hun licht te werpen op hoe de markt voor zakelijke mobiliteit aan het veranderen is, hebben RDC, VNA (Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen), NS en RET hun krachten gebundeld met onderzoekspartner VMS | Insight en datapartner MSR Consulting Group voor een speciale editie van hun Nationaal Zakelijke Mobiliteitsonderzoek (NZMO).

Dit onderzoek wordt sinds 2009 jaarlijks uitgebracht op basis van één grote survey, maar gezien de huidige marktdynamiek is dit jaar gekozen voor een drieluik van surveys, in mei/juni, augustus/september en november.

De resultaten van de eerste twee surveys geven een goed beeld van de grote impact die corona heeft op de zakelijke mobiliteit. Het aantal professionals dat thuiswerkt is explosief gestegen – verdubbeld van 37% voor corona tot 62% nu. Het massale thuiswerken van Nederland wordt goed ontvangen door professionals, want 80% van de reizigers vindt zichzelf thuis net zo productief als normaal.

Zakelijke mobiliteit in 2021 nog niet terug op oude niveau

De verschuiving naar thuiswerken wordt door zowel reizigers als bedrijven gezien als een structureel onderdeel van het nieuwe normaal. Meer dan driekwart van de zakelijke reizigers verwacht dat de manier van werken definitief gaat veranderen, en bedrijven zijn eenzelfde mening toebedeeld. Zij verwachten dat er in de toekomst anderhalf keer zoveel medewerkers zullen thuiswerken als vóór corona.

Hierdoor is het woon-werkverkeer flink afgenomen. Volgens de onderzoekers worden in 2020 per auto 25% minder zakelijke kilometers gereden dan in 2019. Onder grote bedrijven met veel medewerkers is deze afname nog groter: 31% minder zakelijke kilometers per auto.

Hetzelfde geldt voor het reizen met het openbaar vervoer. Het aantal reizen met de trein, tram, bus of metro is gekelderd omdat veel mensen kunnen thuiswerken. Bovendien is 31% van de ov-reizigers terughoudend vanwege de risico’s om Covid-19 op te lopen, en worden andere weer ontmoedigd omdat ze niet verplicht een mondkapje willen opzetten.

Volgens de enquête van RDC, VN, NS en RET zullen zakenreizigers begin 2021 bijna twee dagen per week minder met het openbaar vervoer naar hun werk reizen.

Oude normaal nog ver weg

Al met concluderen de onderzoekers dat het nog lang zal duren voordat het ‘oude normaal’ weer bereikt wordt. 57% van de onderzochte bedrijven verwacht dat zakelijke mobiliteit begin 2021 nog niet op het oude niveau zal zijn, en een groot gedeelte verwacht dat hier pas vanaf 2022 sprake van zou kunnen zijn.

De timing van een mogelijk vaccin en de manier waarop dit wordt uitgerold heeft vanzelfsprekend een grote invloed op de snelheid van het herstel.

Dit noopt bedrijven om na te denken over hoe ze hun mobiliteitsbeleid hierop moeten aanpassen. Een vijfde van de bedrijven verwacht een afname in het wagenpark, en veel bedrijven hebben de intentie om hun afspraken (bijvoorbeeld: leasecontracten of jaarcontracten voor het openbaar vervoer) te flexibiliseren. Opvallend, maar logisch gezien corona, is dat een fiets van de zaak flink aan populariteit wint.

De enquêtes zijn gehouden onder bijna 3.000 zakelijke reizigers en ruim 500 werkgevers.


×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup