Automotive loopt in 2021 meer dan $200 miljard mis door chiptekort

26 oktober 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

In mei van dit jaar stelde AlixPartners dat het wereldwijde tekort aan semiconductorchips de wereldwijde automotive-industrie zo’n $110 miljard aan gemiste omzet zou kunnen kosten. Nog geen vijf maanden later – en zonder enige zichtbare verbeteringen in de marktsituatie – heeft het kantoor zijn prognose verdubbeld: de consultants verwachten nu een omzetverlies van meer dan $220 miljard.

Door de coronacrisis is er wereldwijd een gigantisch chiptekort ontstaan. Een belangrijke reden ligt in de toenemende digitalisering en de daardoor gestegen vraag naar producten als laptops, computers en mobiele telefoons en andere (aan thuiswerken) gerelateerde items.

De wereldwijde auto-industrie zag zich genoodzaakt zijn productie terug te schroeven als gevolg van het ontstane chiptekort. Autoproducenten van overal ter wereld, waaronder Ford Motor en General Motors, waarschuwden voor enorme winstdalingen dit jaar als gevolg van de schaarste en de lagere afname van chips vanuit de autobranche.

Automotive loopt meer dan $200 miljard mis in 2021 door chiptekort

Analisten van AlixPartners becijferen inmiddels dat in 2021 7,7 miljoen voertuigen niet geleverd zullen kunnen worden als gevolg van deze chipschaarste. Daarmee heeft het zijn prognoses van eerder dit jaar flink naar boven bijgesteld. In mei lag deze schatting namelijk nog op 3,9 miljoen voertuigen.

$220 miljard omzetverlies

Dit heeft natuurlijk een enorme impact op de omzetontwikkeling in de branche. In januari van dit jaar stelde AlixPartners een wereldwijd omzetverlies van zo’n $60 miljard te verwachten, om dit nog geen vier maanden later bij te stellen naar $110 miljard. En nu, wederom vijf maanden verder, is deze prognose nog verder opgeschroefd, naar een geschat omzetverlies voor de sector van meer dan $220 miljard.

Veel autofabrikanten verlegden door de aanhoudende chiptekorten hun focus vooral op de productie van meer luxueuze modellen met een hoger prijskaartje. Maar veel, zo niet alle fabrikanten hebben omzetverliezen als gevolg van de chipcrisis feitelijk niet kunnen tegenhouden.

“In het tweede kwartaal van dit jaar was het chiptekort het ergste tot nu toe, gekeken naar het aantal ‘verloren voertuigen’”, vertelt Dan Hearsch, een managing director binnen de Automotive & Industrial-praktijk van AlixPartners. “De auto-industrie is wereldwijd is simpelweg niet zo snel hersteld als we dachten.”

Hij wijst daarbij op de “onvoorziene ontwikkelingen” die zich sindsdien hebben voorgedaan, waaronder “de opkomst van de corona-deltavariant en de Covid-uitbraken in Maleisië en andere Zuidoost-Aziatische landen.”

“Natuurlijk had iedereen gehoopt dat de chipcrisis nu meer zou zijn afgenomen, maar ongelukkige gebeurtenissen zoals de Covid-19-lockdowns in Maleisië en aanhoudende problemen elders hebben de zaken verergerd”, erkent ook Mark Wakefield, de wereldwijde co-leader van de Automotive & Industrial-praktijk. Veel van de halfgeleiders voor de branche worden in Maleisië geproduceerd.

AlixPartners verwacht dat de problemen voor de autosector rondom de chipschaarste nog wel enige tijd zullen voortduren, tot ten minste het tweede kwartaal van volgend jaar.

Hele auto-industrie lijdt

Het zijn overigens niet enkel de autoproducenten die de dupe zijn van de chiptekorten. Ook toeleveranciers, die afhankelijk zijn van nieuwe autoverkopen, worstelen met de marktomstandigheden. Zo zag bijvoorbeeld TomTom in het derde kwartaal zijn omzet met dubbele cijfers inzakken.

“Gezamenlijk hebben we onderschat hoe groot de problemen in de toeleveringsketen, en vooral de tekorten aan halfgeleiders, zijn geweest of zijn geworden”, aldus Taco Titulaer, financieel directeur bij TomTom.