UPD lanceert nieuwe propositie: Lean Digital

28 oktober 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd

Consulting- en trainingsbureau UPD heeft een nieuwe propositie gelanceerd: Lean Digital. De aanpak brengt lean en digital samen zodat digitalisering effectiever kan worden ingezet voor procesoptimalisatie. “Met behulp van de Lean Digital-aanpak helpen we organisaties om te focussen op de digitale kansen binnen de eigen organisatie en niet op het complexe speelveld wat digitalisering heet”, aldus directeur Erwin Rexwinkel.

Weinig woorden roepen zoveel gemengde reacties op als ‘digitalisering’. Enerzijds geldt het als hét toverwoord van de 21e eeuw: de mogelijkheden zijn eindeloos en bedrijven worden gouden bergen beloofd als ze maar voorop blijven lopen in de digitaliseringsrace. Anderzijds boezemt het woord talloze managers angst in: iedereen kent de spookverhalen over geldverslindende en massaal falende digitale transformaties.

De optelsom is dat iedereen wil digitaliseren, maar er tegelijk tegenaan hikt. Maar is zo’n ingrijpende digitale transformatie wel echt nodig? Volgens Rexwinkel is juist het idee van ‘the fear of missing out’ de oorzaak van de vele onzekerheid én van het overweldigende idee dat digitalisering altijd vraagt om een complete transformatie die de hele organisatie op haar kop zet.

Lean Digital model

Organisaties zijn bang de boot te missen en hebben daardoor het idee dat ze ‘iets’ moeten met digitalisering zonder zich af te vragen wat digitalisering concreet voor hún organisatie kan betekenen. Het resultaat is dat de scope verre van helder is gedefinieerd. En doordat de snelle technologische ontwikkelingen elkaar maar blijven opvolgen blijft deze scope bovendien continu uitdijen.

Wat kan digitalisering betekenen voor mijn organisatie?

Dit is waar de nieuwe Lean Digital-propositie van UPD een oplossing voor moet bieden. De aanpak past de principes van lean thinking toe op het digitaliseringsproces om digitalisering binnen de scope van verbeterprogramma’s te plaatsen, en zo te voorkomen dat digitalisering te groot, onbeheersbaar en ongrijpbaar wordt.

Het waardestroomdenken – een van de belangrijkste elementen van lean – moet organisaties helpen bij het identificeren, implementeren en adopteren van digitale oplossingen ten behoeve van procesoptimalisatie, zodat de hoognodige focus wordt aangebracht in de digitaliseringsplannen.

“We helpen organisaties om zichzelf niet af te vragen ‘hoe ze moeten digitaliseren’, maar ‘waar digitale oplossingen ze kunnen helpen naar duurzame proces- en prestatieverbetering en hoe ze deze moeten implementeren’”, vertelt Rexwinkel.

Digitale vaardigheden kweken

Onderdeel van de aanpak is het Lean Digital Capabilities-model, dat zich richt op het ontwikkelen van de benodigde vaardigheden bij medewerkers binnen een organisatie.

Binnen het model worden zes digitale oplossingen uitgebreider behandeld: robotic process automation (RPA), advanced analytics (AA), augmented reality (AR), blockchain, internet of things (IoT) en artificial intelligence (AI). Het model helpt bij het ontwikkelen van de vaardigheden die nodig zijn om deze technologieën effectief in te zetten, terwijl zo direct ook de eerste stappen gemaakt worden met het toepassen van deze oplossingen.

Het ontwikkelen van medewerkers is in lijn met de filosofie van UPD, die erop is gericht organisaties zoveel mogelijk in staat te stellen om zelf de verandering te bewerkstelligen. De Lean Digital-methodiek is dan ook zo ontwikkeld dat organisaties er zelfstandig mee aan de slag kunnen. Daarmee onderscheidt UPD zich van vele andere bureaus, waar opdrachtgevers consultants moeten inhuren om gebruik te kunnen maken van hun methodiek.

Blijven zoeken naar nieuwe oplossingen

UPD heeft zijn eerste Lean Digital-trainingen inmiddels verzorgd. Het bureau verwacht zijn digital-trainingsaanbod de komende jaren flink uit te breiden.

“De ontwikkelingen volgen elkaar in een hoog tempo op en we blijven altijd zoeken naar nieuwe digitale oplossingen die de resultaten van onze klanten kunnen verbeteren”, vertelt Rexwinkel. “Maar dat is het mooie van de Lean Digital-aanpak: wanneer de organisatie over de nodige vaardigheden beschikt, maakt het niet meer uit hoeveel digitale oplossingen ze besluiten in te zetten.”