50+ Mobiel wil mobiel bellen makkelijker maken voor ouderen

20 augustus 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Meer nieuws over

De tijd dat 50-plussers geen mobiele telefoon hadden is allang voorbij. Desondanks richten providers zich nog altijd massaal op jonge klanten. Dit zag ook Edgar de Beule, die als oprichter van marktonderzoekbureau Markteffect uiteraard wel raad weet met een gat in de markt. Dus richtte hij 50+ Mobiel op, een sim only-provider die naast een scherp tarief ook extra service biedt.

“50-plus is een gigantische doelgroep in Nederland die te vaak vergeten wordt in merkpositioneringen”, stelt De Beule. “De technologische innovaties gaan zo snel dat deze groep steeds meer behoefte heeft aan technische ondersteuning, service en een stukje digitaal gemak.”

Dit wil De Beule bieden met 50+ Mobiel, dat als sim only-provider gebruikmaakt van VodafoneZiggo-masten en zich qua prijs positioneert tussen ‘de grote drie’ en de welbekende prijsvechters in.

50+ Mobiel wil mobiel bellen makkelijker maken voor ouderen

“Uitgebreid onderzoek en maandenlange data-uitwisseling met onder andere VodafoneZiggo bevestigde ons gedeelde vermoeden dat de 50-plusdoelgroep nog onvoldoende werd bediend”, vertelt de doorgewinterde marktonderzoeker.

“Al een tijdje investeer ik op de achtergrond in bedrijven die zich met abonnementen bezighouden. We zagen dat de doelgroep 50-plus een sterk verenigd karakter heeft – kijk naar het succes van de ANWB en allerlei ledenverenigingen. Tot in den treure hebben we het concept 50+ Mobiel onderzocht, en test na test bleek de markt groot en succesvol te kunnen zijn!”

De ambities liggen dan ook hoog: “We willen voor eind 2023 ongeveer 250.000 mobiele sim only-bellers aan boord hebben.”

Dit wil 50+ Mobiel bereiken met een combinatie van “service, gemak en voordeel”. Zo krijgen klanten bij bepaalde abonnementsvormen onbeperkt computer-, tablet- en telefoonassistentie “voor alle gemakkelijke en ongemakkelijke vragen”. Daarnaast is er de zogeheten ‘buitenbundel beschermer’, die zorgt dat klanten geen torenhoge kosten buiten de bundel kunnen maken.

Om toch nog twijfelende 50-plussers over de streep te trekken is Harry Piekema aangetrokken, die de meesten beter zullen kennen als Albert Heijn-supermarktmanager meneer Van Daalen. Van 2004 tot 2014 speelde hij de hoofdrol in talloze AH-reclames. Na zich enkele jaren te hebben teruggetrokken uit reclameland is hij nu terug als het gezicht van 50+ mobiel in alle onderdelen van de merkpositionering – niet alleen in tv-commercials, maar ook in de ‘how to’-hulpfilmpjes.

De Beule zelf doet met de oprichting van 50+ Mobiel even een stapje terug binnen Markteffect. “De ME Research Group – de groep achter Markteffect en DirectResearch – gaf me de ruimte om me buiten de researchorganisatie te begeven en daar nieuwe ondernemende zaken zoals 50+ Mobiel op te pakken. Derhalve ben ik in de dagelijkse operatie veel minder betrokken binnen ons researchhuis en houd ik me bezig met de strategie van mobiel.”

Hij geniet duidelijk van deze nieuwe uitdaging: “Wat me vooral trekt is het idee dat we voor de 50-plusser een heel mooi product hebben gebouwd – met een mooie technische ondersteuning voor pc en laptophulp, met een buitenbundelbuffer zodat wanneer je kleinkind de mobiel gebruikt je niet direct een paar tientjes buiten bundel streamt, met een fantastisch gezicht – Harry Piekema – én een scherpe prijs. Wat wil je nog meer als 50-plusser?”