Ook Maastricht-Aachen Airport zet in op elektrisch vliegen

02 juli 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Maastricht-Aachen Airport heeft zich deze maand aangesloten bij Power Up, een initiatief dat elektrisch vliegen binnen ons land wil bevorderen. 

Een aantal weken geleden kondigden Eindhoven Airport, Rotterdam The Hague Airport en Groningen Airport Eelde aan de komende jaren hun krachten te bundelen. Daarmee was de geboorte van Power Up een feit. De ambitie van de initiatiefnemers: in 2026 passagiers vervoeren in elektrische vliegtuigen tussen luchthavens in Nederland.

Technisch en economisch haalbaar

De ambitie van Power Up komt allerminst uit de lucht vallen maar is gebaseerd op een studie van M3 Consultancy. Dat adviesbureau onderzocht de haalbaarheid van elektrische lijnvluchten tot 500 kilometer. Conclusie van de onderzoekers van M3: de ambitie van Power Up is zowel economisch als technisch haalbaar.

Ook Maastricht-Aachen Airport zet in op elektrisch vliegen

De komende tijd zal door Power Up worden geëxperimenteerd met elektrische vier- en negenpersoonsvliegtuigen in Nederland. Als dat zijn vruchten afwerpt, zal ook worden onderzocht of elektrische lijnvluchten tot 1000 kilometer mogelijk zijn. Power Up heeft namelijk ook de ambitie om op de langere termijn een Europees netwerk van elektrische passagiersvluchten te ontwikkelen. 

Maastricht-Aachen Airport

Deze maand kondigde Maastricht-Aachen Airport aan zich te zullen aansluiten bij het Power Up-initiatief, dat eveneens wordt ondersteund door de Royal Schiphol Group en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. 

“De ambitie om korte elektrische lijnvluchten te ontwikkelen, is voor ons als regionale luchthaven erg interessant”, zegt Jos Roeven, CEO van Maastricht-Aachen Airport. “Daarnaast hebben veel Limburgse partijen al langer de wens uitgesproken voor een verbinding met een internationale hub in het buitenland. Met elektrisch vliegen is dat in de toekomst mogelijk.”

Roel Hellemons, CEO van Eindhoven Airport, onderschrijft de woorden van Roeven. “Enige tijd geleden lanceerde we het Power Up-initiatief. Daarbinnen pakken Nederlandse luchthavens gezamenlijk een actieve rol bij de doorontwikkeling van innovaties in de luchtvaart. We zijn blij dat in zo’n vroeg stadium ook Maastricht-Aachen Airport zich hierbij heeft aangesloten.” 

Leeromgeving voor elektrisch vliegen

Naast de eerder genoemde partijen, draagt de investeringsmaatschappij BOM ook bij aan Power Up. Verder zijn de initiatiefnemers momenteel op zoek naar innovatie bedrijven om mee samen te werken. Met name om gezamenlijk bepaalde technologieën die nodig zijn voor elektrisch vliegen te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan vliegtuigmotoren of -batterijen. 

“Op deze manier creëren we een leeromgeving voor elektrisch vliegen”, zegt Dick Benschop, CEO van de Royal Schiphol Group. “Met Nederland als proeftuin voor de elektrische luchtvaart, snijdt het mes aan twee kanten: we verbeteren onze internationale concurrentiepositie en de werkgelegenheid, terwijl we eveneens onze kennisbasis en ons vestigingsklimaat versterken.”