PwC schenkt elektrisch vliegtuig aan Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum

13 juli 2018 Consultancy.nl

PwC heeft een elektrisch vliegtuig geschonken aan het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum. De gift aan het centrum viel samen met de opening van een afdeling die zich permanent zal focussen op elektrisch vliegen. Het toestel zal worden gebruikt om nieuwe kennis op te doen door middel van experimenten. Ons land is daarmee vooruitstrevend maar geen koploper: die eer komt Noorwegen toe. 

In de jaren zestig van de vorige eeuw werd naast de radiografisch bestuurbare speelgoedauto ook het radiografisch bestuurbare speelgoedvliegtuigje geïntroduceerd. In beide gevallen dreef het miniatuurvoertuig zich voort op de elektrische energie van batterijen. In een krappe zestig jaar tijd heeft de traditionele personenauto zich wat betreft aandrijving ontwikkeld naar het evenbeeld van zijn radiografische bestuurbare variant. Elektrisch rijden is een alledaagsheid in wording, wat ook wordt benadrukt door PwC Nederland, dat recent bekendmaakte rond 2025 te willen beschikken over een volledig CO2-neutraal wagenpark.

Het reguliere personenvliegtuig treedt op dit gebied vooralsnog veel minder in de voetsporen van zijn radiografische variant. Prijsvechters zoals Ryanair verplaatsen consumenten voor slechts tientallen euro’s door het Europese luchtruim en maken nog altijd gretig gebruik van honderden miljoenen liters kerosine, waar geen btw en accijns op wordt geheven, wat vliegtuigmaatschappijen een groot fiscaal voordeel oplevert. Het luchtvaartwezen behoort op dit moment tot een van de snelst groeiende sectoren die broeikasgassen veroorzaakt en is het goed voor ruim 2% van de totale wereldwijde CO2-uitstoot. Als het aan PwC en het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) ligt, komt daar de komende decennia echter verandering in.

Elektrisch cadeau

Onlangs opende het NLR in Marknesse een centrum voor onderzoek naar elektrisch vliegen. De opening werd verricht door Cora van Nieuwenhuizen (D66), de minister van Infrastructuur & Waterstaat: “Nederland is erg succesvol in luchtvaarttechniek. Dat moet ook wel, want de vraag naar vervoer door de lucht blijft groeien. Maar we kunnen niet alleen maar meer vliegtuigen bouwen. Ze moeten ook lichter, met nieuwe technologie en zuinigere motoren. Nieuwe uitdagingen waar we nieuwe antwoorden voor zoeken. En waar nieuwe ideeën tot nieuwe mogelijkheden moeten leiden, daar zijn kraamkamers nodig. Dit nieuwe complex van NLR, is zo’n kraamkamer.” PwC schenkt elektrisch vliegtuig aan Nederlands Lucht- en RuimtevaartcentrumVerder was Michael de Ridder – CFO en COO van PwC Nederland – aanwezig bij de opening. Namens het Big Four-kantoor deed hij het centrum hierbij een onderzoeksobject cadeau, genaamd: ‘Pipistrel Alpha Electro’, een elektrisch vliegtuig. De Ridder: “Op het gebied van vliegen valt nog veel winst te behalen. Met deze schenking wil PwC bijdragen aan het versnellen van de overgang naar duurzaam vliegen. Als gebruiker, een internationale organisatie met klanten wereldwijd, willen wij onze verantwoordelijkheid nemen door in te zetten op CO2-reductie, compensatie én innovatie.” De schenking is in lijn met de ambitie van PwC om volledig circulair en klimaatneutraal te zijn tegen 2030.

Kinderschoenen

Het onderzoekscentrum kan met de Pipistrel Alpha Electro aan de hand van experimenten de kennis over elektrisch vliegen verder ontwikkelen. Zo zal onder meer worden onderzocht hoe het bereik van het vliegtuig kan worden vergroot, bijvoorbeeld door de batterijtechnologie te verbeteren of middels aerodynamische optimalisaties. Alhoewel Nederland met deze stap vooruitstrevend is, blijkt ons land geen koploper te zijn op het gebied van elektrisch vliegen. Die eer komt Noorwegen toe, dat ironisch genoeg – het land dankt zijn grote welvaart immers aan olie-export – elektrisch transport zeer hoog in het vaandel heeft staan. Zo rijden er in het Scandinavische land relatief gezien de meeste elektrische auto's ter wereld en zijn veel Noorse schepen en ferry’s reeds elektrisch aangedreven. 

Enkele maanden geleden werd in Noorwegen een succesvolle testvlucht gemaakt met een elektrisch vliegtuig. Het toestel bleef ongeveer een uur van de grond. Naar aanleiding daarvan verklaarde de Noorse minister van Transport – Ketil Solvik-Olsen – tegenover het wetenschap & technologie platform Seeker dat een serieuze ontwikkeling is ingezet: “Dit is eigenlijk een van de eerste voorbeelden die laten zien dat we stappen maken. De allerbelangrijkste voorwaarde is echter dat het veilig is. Mensen gaan niet vliegen als ze het niet vertrouwen. Maar ik denk dat elektrisch vliegen in 2040 een realiteit is. We hebben dan nog even de tijd om door te ontwikkelen en zoveel mogelijk te testen.” De minister laat weten dat Noorwegen de ambitie koestert om in 2025 de eerste commerciële elektrische vlucht te laten plaatsvinden.

Daartoe zijn nog een aantal sprongen naar verbeterde technologieën vereist. Evenals het geschenk van PwC aan NLR, biedt het vliegtuigje waarmee de testlucht werd uitgevoerd maar weinig ruimte voor passagiers en kent het een beperkt bereik. Alte de Boer, onderzoeker bij NLR, plaatst daarom tegenover dagblad Trouw de huidige ontwikkelingen in perspectief. Een regulier personenvliegtuig zoals de Boeing 787 heeft voor een gemiddelde vlucht ruim honderd ton aan kerosine nodig. Daarmee kunnen circa 300 passagiers worden vervoerd. Wil men deze aantallen op elektrische wijze evenaren, dan is een elektrisch vermogen vereist wat overeenkomt met dat van de motoren van ruim 8.000 Tesla-auto’s. Tezamen zouden die voor toepassing in een vliegtuig veel te veel wegen. Het onderzoeksteam van NLR zal zich de komende tijd onder andere over deze kwestie gaan buigen.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly Berk BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over