Metri helpt PostNL grip houden op de cloudkosten
Bedrijven stappen de laatste jaren massaal over naar de cloud. PostNL was er al vroeg bij: een kleine tien jaar geleden koos het voor een ‘all cloud’-strategie. Die biedt vele voordelen, maar zorgt ook voor nieuwe uitdagingen. Zo zijn de kostenmodellen van de public cloud vrij complex. Metri hielp PostNL bij het verkrijgen van rationele inzichten in een kostenefficiënte cloudomgeving.
Het hoge tempo van technologische vooruitgang maakt het voor bedrijven extra belangrijk om geregeld hun contracten met IT-leveranciers tegen het licht te houden: zijn de huidige leveranciers nog wel representatief voor wat de markt te bieden heeft? PostNL geeft hier invulling aan door in de meeste contracten een benchmark-clausule laten opnemen.
In dit verband werkt de postbezorger al lange tijd samen met Metri, dat de overeenkomsten regelmatig toetst en uitzoekt of er een betere tarifering of betere voorwaarden overeen te komen zijn. Ook zorgt de IT-adviseur voor een betere toekomstbestendigheid van overeenkomsten.
“Als je kijkt naar tarifering, contractvoorwaarden en relatiemanagement dan speelt Metri een beetje de rol van objectieve scheidsrechter”, vertelt CIO Marcel Krom, die sinds 2010 verantwoordelijk is voor technologie en informatie bij PostNL.
Cloud in ontwikkeling
Vanuit deze rol scheen Metri ook zijn licht op de public cloud-contracten met Microsoft en Amazon. Sinds 2014 maakt PostNL gebruik van Azure en AWS.
“Je ziet dat die clouds in die jaren een enorme ontwikkeling hebben doorgemaakt – en wij ook”, aldus Krom. “En dat de omgevingen die we daar in eerste instantie geplaatst hebben, tussen 2014 en 2016, dat we die hebben geïmplementeerd op een bepaalde versie van die cloud. Dat betekent toch dat je alweer op een wat oudere omgeving zit, en dat niet al onze applicaties mee kunnen in de toekomst.”
Inmiddels gaat de groei van het aantal toepassingen in de cloud zo hard dat de vraag rees of de afgenomen diensten niet beter én goedkoper konden. Een uitdaging daarbij was dat ook het aantal mensen dat met applicaties in de cloud werkt enorm toeneemt.
“Je kunt niet verwachten dat ze vanaf dag één weten wat een programma of een database, of verkeer van en naar de cloud, doet met de kosten”, legt Krom uit. “We hadden daarom behoefte aan een objectivering van onze eigen metrics.”
Cloud Economics
Metri biedt deze objectivering via zijn dienst Cloud Economics. Het IT-bureau houdt in de gaten wat de maximale benutting en de maximale kostenbesparing is zonder dat er risico’s ontstaan. Zo wordt gezorgd dat PostNL “scherp aan de wind blijft varen”, aldus Krom, die uitlegt dat dit vraagt om een permanent mechanisme. “Dat kun je niet bij één of twee mensen beleggen, dat moet echt verspreid worden door de organisatie. Om te zorgen dat je ook elkaar scherp houdt.”
Uiteindelijk wil PostNL dit helemaal zelf kunnen doen. “We hebben een AWS competence center of excellence dat ook de kosten in de gaten houdt bij Azure. Die hebben allemaal kennis, die ze delen met mensen die bij ons in de cloud werken. De kennis die we hebben opgedaan met Metri hebben we in dat team belegd. Dat zorgt ervoor dat de kennis ‘warm blijft’ en dat we onze mensen blijven opleiden. Want er zit best veel complexiteit achter de kostenmodellen van public cloud.”
Voor nu is Krom in ieder geval erg blij met Metri als externe uitdager. “Als je iets al een jaar of drie doet met een partner, dan sluipt er meestal wat gemak in. In een huwelijk kan dat heel gezond zijn, maar in een zakelijke relatie is het goed om je af en toe objectief te laten challengen.”