MSR Consulting wijst importeurs en dealers de weg in B2B

08 april 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Nu de nieuwverkoop van auto’s aan particulieren in een duikvlucht is beland, wordt de focus verlegd naar de (groot)zakelijke markt. MSR Consulting Group heeft de coronaperiode gebruikt om het eigen B2B Portal uit te breiden en de marktkennis verder te actualiseren en te verbreden.

“De innovatie en creativiteit in de automotive-sector is echt boven komen drijven”, merkt Martin van Eck, directeur van MSR Consulting Group. “Erg mooi om te ervaren.” De verlegde strategieën richten zich op duurzame voertuigen en de zakelijke markt, al dan niet gecombineerd. 

MSR biedt importeurs, holdings en dealers meerwaarde bij het nog preciezer afstellen van het vizier. Met name door het delen van kennis en tools om de bestaande portefeuille en potentiële portefeuille met zakelijke klanten in kaart te brengen én te verrijken. Van Eck: “We helpen veel van onze klanten met het aanbrengen van structuur. Bijvoorbeeld door te komen tot een klantenpiramide: wie zijn mijn belangrijkste klanten? Maar ook: wie zijn de zwevende relaties.”

MSR Consulting wijst importeurs en dealers de weg in B2B

Om succesvol te kunnen zijn, is kennis van de klant en van de branche belangrijk. Bij het verrijken van de gegevens ziet MSR dat importeurs en dealers regelmatig voor uitdagende hindernissen staan: verouderde bestanden, computersystemen die lastig of niet zijn te koppelen, gebrek aan menskracht en/of kennis.

Zeven tools

MSR Consulting Group zorgt met zijn B2B Portal voor slagkracht om toch tot sales te komen. Het online MSR B2B Portal bestaat uit zeven geïntegreerde tools:

  1. Fleetdatabase
  2. Marktpotentiemeting
  3. Sales plan-generator (inclusief definiëren targetgroepen)
  4. Leads- en relatiebeheertool (inclusief contactmeldingen
  5. Campagnetool
  6. Coaching- en ontwikkelingstool (360 graden assessment)
  7. Organisatie- en procesverbetering 

“Door deze tools slim in te zetten kom je tot een effectief aanvalsplan”, benadrukt Van Eck. De afgelopen periode heeft MSR hard gewerkt aan het nog preciezer in kaart brengen van de ontwikkelingen in de grootzakelijke markt met wagenparken van 50 of meer auto’s. De nieuwe data geeft bijvoorbeeld waardevol inzicht in wie de first movers zijn in het verduurzamen van het wagenpark met onder meer elektrische auto’s.

“We zien dat onze klanten deze kennis gebruiken voor een alternatief aanvalsplan. Er wordt bijvoorbeeld ingezet op bedrijven en/of sectoren net onder de top, waarbij de concurrentie duidelijk minder is, maar de volumes nog wel degelijk interessant zijn en groeipotentie aanwezig is.” 

MSR helpt hierbij ook bij de praktische kant van acquisitie. Bijvoorbeeld met training en coaching. “Op de (groot)zakelijke markt wordt veelal pas na het zevende en achtste contact de deal gesloten, maar dan is 90% van de accountmanagers al afgehaakt.”