MSR Consulting al 25 jaar trusted advisor voor automotivebranche

30 oktober 2019 Consultancy.nl

Al meer dan vijfentwintig jaar is MSR een gerenommeerde adviespartij binnen de automotivebranche. De redactie van Consultancy.nl sprak hier onlangs over met oprichters Ronald en Martin van Eck, die hun ervaringen deelden.  

“Die vijfentwintig jaar zijn omgevlogen. We waren eerlijk gezegd best verbaasd toen we ons realiseerden dat we alweer een kwart eeuw onderweg zijn”, zegt Ronald van Eck. Sinds de oprichting in 1994 is er veel gebeurd rondom het adviesbureau. Zo is MSR Consulting inmiddels actief in de hele bedrijfskolom, zegt Martin van Eck: “Niet zelden funderen wij als brug tussen importeur en dealers. We helpen mee om de ambities van de fabrikant of importeur te vertalen naar concrete doelstellingen voor iedere partij in de keten.” 

Succesfactoren 

MSR Consulting Group heeft vier expertisegebieden: (1) strategie en consultancy, (2) implementatie en verandermanagement, (3) market en business intelligence en (4) management coaching & training. “Om succesvol te kunnen zijn zoeken we altijd naar een combinatie tussen medewerkers van hoog niveau, moderne technologie en vooruitstrevende concepten. De technologiecomponent is vanzelfsprekend steeds belangrijker geworden”, vertelt Ronald van Eck.   

De drive om de kennis van de medewerkers te koppelen met de modernste technologie en concepten, zijn van essentieel belang voor MSR om zijn marktpositie te waarborgen, legt Martin van Eck uit: “Innovatie zit versleuteld in het DNA van onze organisatie. En dat krijgt wekelijks vorm in brainstormsessies, waarbij de waan van de dag wordt losgelaten en de blik wordt gericht op de nabije of verre toekomst. De MSR E-Portal met intelligente tools voor het verbeteren van de primaire processen is een goed voorbeeld van waartoe de ‘boiling room’ kan leiden.” 

MSR Consulting al 25 jaar trusted advisor voor automotivebranche

Voorspellen op meerdere niveaus 

Een activiteit van MSR waar de laatste jaren veel vraag naar is, is forecasting van specifieke markttrends in de automotivebranche, aldus Martin van Eck: “We verzorgen forecasting en impactanalyses op alle niveaus: fabrikant, importeur en dealer en brengen dus ook de marktpositie van de concurrentie in kaart. Hiermee kun je je als organisatie vroegtijdig voorbereiden en inspelen op trends. Een zeer actueel praktijkvoorbeeld is het in kaart brengen van de EV-markt in al z’n omvang. We verdiepen ons al jaren in de opkomst van hybride en elektrische voertuigen en kunnen ook hier de combinatie van strategie en implementatie aan onze klanten bieden.”  

Het adviesbureau uit Naarden is de laatste jaren ook vaak actief in het assisteren van importeurs bij het vertalen van ambities naar resultaten, zoals bij integrale B2B-programma’s. “Een markt die voor importeurs steeds belangrijker wordt”, vertelt Ronald van Eck. “Wij brengen kennis in, maar leiden ook mensen van de organisatie op en ontwikkelen B2B-tooling die exclusief beschikbaar is voor die klant. Onze klanten kunnen zich hiermee differentiëren. Loyaliteit is erg belangrijk voor ons.”

Fleetdatabase

De kern van B2B-tooling is de MSR Fleetdatabase waarvan onlangs versie 3.0 is gelanceerd in meerdere landen. Hiermee biedt het bedrijf een volledig inzicht in het potentieel van het rayon, inclusief de achterliggende prospects en zijn wagenparken voor zowel de grootzakelijke als de kleinzakelijke markt, licht Martin van Eck toe: “Hierbij passen we naast onze kennis geavanceerde algoritmes toe op basis van zo nauwkeurig mogelijke data. Hiermee kunnen de juiste doelgroepen structureel getarget worden. De MSR Fleetdatabase wordt verder ook gebruikt als praktische tool voor centrale en decentrale direct marketingacties. Zo kunnen campagnes ieder jaar met een druk op de knop herhaald worden met actuele bedrijfsdata.” 

“Al onze data is actueel en gevalideerd. De fleetdatabase in combinatie met onze salesapp is een meer strategische aanvulling op de bestaande CRM/DMS-systemen. Vanzelfsprekend kunnen onze systemen ge-interfaced worden met alle bestaande DMS- en CRM-systemen. Het is een goed voorbeeld van onze werkwijze: het aanbrengen van structuur en het combineren van kennis én state of art technologie. Het totaalpakket is gericht op het bereiken van een zo efficiënt mogelijke organisatie bij onze opdrachtgevers en het zodoende realiseren van haar ambities”, laat Ronald van Eck weten.  

Persoonlijke ontwikkeling 

De MSR-businesstooling wordt gebruikt om mensen in organisaties beter en efficiënter te laten presteren. Tooling alleen is niet zaligmakend, want een belangrijke component is natuurlijk de persoonlijke ontwikkeling van de manager en zijn medewerkers. “We coachen mensen zowel op persoonlijke ontwikkeling als resultaat in de vorm van omzet, aantallen of behaalde afspraken. Vanzelfsprekend worden de allerlaatste ontwikkelingen op het gebied van coaching toegepast door de MSR-salescoaches”, zegt Ronald van Eck.  

Vooruitkijkend naar de komende jaren zal MSR blijven sturen op innovatie en daarbij spelen de consultants en coaches een cruciale rol. Martin van Eck heeft helder voor ogen wat alle medewerkers van MSR aan gemeenschappelijke waarden dragen in hun karakter: “Ambitieus, analytisch en de wil om te blijven leren. Nieuwsgierigheid en de drive om in de race te blijven is essentieel om je thuis te voelen bij ons. Deze gezonde onrust in de organisatie blijven we koesteren.”


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Merkle Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst ResidentieProfs RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup