Krimpende automotivesector legt druk op toeleveranciers

21 oktober 2019 Consultancy.nl

De zwakke markt voor autoverkoop brengt toeleveranciers voor de automotivesector in de problemen, zo waarschuwt een nieuw rapport van Roland Berger en Lazard.

China is jarenlang dé groeimotor geweest voor de wereldwijde auto-industrie. Maar die situatie is aanzienlijk veranderd, sinds de zwakke autoverkoop en -productiecijfers in China. In 2018 nam de productie van auto’s in het land af met 3%, en in de eerste helft van dit jaar zag het beeld er nog somberder uit: een productiedaling van 10%.

Economische teruggang

Aanleiding voor de teruglopende automarkt vormt allereerst de wereldwijde economische teruggang, die de vraag naar nieuwe auto’s en daarmee ook de productie flink heeft teruggeschroefd. Een tweede factor speelt het handelsconflict van China met de VS, waardoor sommige auto’s – vooral importauto’s – duurder zijn geworden. China is een van ’s werelds grootste hubs voor autoproductie, wat betekent dat het land door het terugschroeven van de productieplanning hard wordt geraakt.

Door de bepalende rol die China binnen de wereldwijde automotivemarkt speelt, hebben ook original equipment manufacturers (OEM’s) en leveranciers aan de industrie met uitdagingen te kampen. In 2018 groeide de wereldwijde autoproductie niet, en over het eerste halfjaar van 2019 daalde de productie met 5%, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Groei-ontwikkeling automotive industrie

Toch draait het niet alleen om China. Wereldwijd zijn fabrikanten bezig met het herijken van hun toekomstplannen. In Europa speelt het Brexit-debacle een grote disruptieve rol. Fabrikanten proberen hun kosten te verlagen door inkoopbesparingen, die weer van invloed zijn op leveranciers. Met als gevolg dat marges voor toeleveranciers onder druk komen te staan. Met een gemiddelde EBIT-marge van 6% hebben deze inmiddels hun laagste punt sinds 2002 bereikt.

Handelsspanningen en kostenbesparingen

"Internationale handelsspanningen en voortdurende kostenbesparingen bij autofabrikanten dragen bij aan deze druk”, zegt Casper Veenman, partner bij Roland Berger Nederland. Hierbij speelt mee dat veel leveranciers te maken hebben met hogere kosten in hun bedrijfsvoering, aangezien ze hun plannen tot nu toe baseerden op een vooruitzicht van groei. “De groeiverwachtingen waren positief en veel leveranciers hebben daarom extra capaciteit opgebouwd. Bij sommige leveranciers blijft nu 60% tot 70% van deze capaciteit ongebruikt.”

Om concurrerend te blijven, zo legt Veenman uit, is het belangrijk dat leveranciers zorgen voor voldoende agile operaties, om aan de veranderende vraag te kunnen voldoen. “Leveranciers in de auto-industrie moeten zorgen voor flexibele structuren en processen en velen moeten samenwerkingen met anderen in de markt aangaan.” Ook adviseren de auteurs leveranciers om beter te kijken naar hun financiële flexibiliteit en hun werkkapitaalmanagement.


Profiel
Meer nieuws over
×
×
Accenture ACE Company Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius - a company of RoyalHaskoningDHV AevesBenefit Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arlande Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Bain & Company Baker Tilly BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bewegin Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management BOLD Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Cegeka Consulting Cmotions COMATCH Common Eye Conclusion Count & Cooper CPMview Critical Minds De Issuemakers De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Drijver en Partners Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting Eurekon EY EY-Parthenon Finext First Consulting Flowant flowresulting Fronteer FTE Groep FTE Improvery Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hogenhouck m&a Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius it's public ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kearney Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG Kruger Kurtosis KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer METRI MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens Mount Consulting MSR Consulting Group NEWCRAFT Ngenious Node1 Oliver Wyman OrangeX Ordina Organize Agile p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners Prowareness PwC Quint Quintop Raad van Toekomst RedFoxBlue ResidentieProfs Rijnconsult Riverwise Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners SeederDeBoer Sia Partners Significant Groep Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Staffing MS Strategy& Student Consultancy Group Student Consultant Summiteers Supply Value Symbol Synechron The Next Organization TIC Advisory Turner TWST TwynstraGudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Velox Vintura VODW Volt Strategy Voogt Pijl & Partners WIN Xebia Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group YourConnector Zanders Zestgroup