Nederland kampt met groeiend tekort aan openbare laadpalen

07 oktober 2019 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Het aantal elektrische auto’s is fors aan het groeien. Vijf jaar geleden reden er in ons land ongeveer 44.000 elektrische personenauto’s op onze wegen. Inmiddels is dat aantal gegroeid naar zo’n 159.000. En al deze voertuigen vreten stroom. Nieuw onderzoek laat zien dat dit in toenemende mate een uitdaging vormt, doordat het aantal openbare laadpalen ver achterblijft bij de groeiende behoefte.

Vraag en aanbod naar laadpalen

Op basis van gegevens uit diverse bronnen, hebben onderzoekers van Over Morgen de vraag naar openbare laadpalen vergeleken met de beschikbaarheid van dergelijke palen. Ze hebben de resultaten op een landkaart uitgestippeld, en deze laten zien dat in grote delen van Nederland – vooral in gemeenten in het noorden en in mindere mate in het oosten – niet voorbereid zijn op de stijging van elektrisch rijden.

Den Haag komt volgens de onderzoekers het beste tegemoet aan de openbare laadwensen van elektrische rijders. De vierde stad van Nederland kan naar verwachting in 2020 meer dan 80% van de laadbehoefte in de stad dekken met openbare laadpalen. Amsterdam is met 79% een goede tweede en Rotterdam volgt met 75% op de derde plaats. Andere gemeenten die relatief goed scoren in de zogeheten ‘Benchmark Openbaar Laden’ zijn Amstelveen en Barendrecht.

Aantal openbare laadpalen per gemeente

Hoe anders is het beeld buiten de Randstad. Vooral in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel blijft de laadinfrastructuur ver achter bij de behoefte. In sommige gemeenten zoals Haaksbergen (Overijssel) en Borger-Odoorn (Drenthe) zijn er zelfs helemaal geen openbare laadpalen. 

Werk aan de winkel

De onderzoekers benadrukken dat er een hoop werk aan de winkel is. De vraag naar elektrisch rijden in Nederland zal de komende jaren onverminderd toenemen door het groeiende milieubewustzijn en het feit dat grote automerken op korte termijn betere en meer betaalbare elektrische auto’s op de markt brengen. De ontwikkeling van openbare laadpalen zal naar verwachting langzamer verlopen.

In de analyse van Over Morgen, zijn overigens privélaadpalen voor elektrische rijders niet meegenomen.