Onderzoek: Europa wil nog niet aan de zelfrijdende auto

07 augustus 2019 Consultancy.nl

De autobranche investeert volop in nieuwe ontwikkelingen. Een van de grootste gebieden waarin geïnvesteerd wordt, is autonoom rijden. Dit gebied heeft volgens experts een grote toekomst voor zich, niet alleen omdat het bestuurders en de mobiliteit ten goede zal komen, maar ook omdat het voordelen heeft voor onze gezondheid, het milieu en de leefomgeving. Nieuw onderzoek toont echter aan dat Europa (nog lang) niet klaar is voor de zelfrijdende auto.

Wat lange tijd als sciencefiction werd gezien, is anno 2019 inmiddels realiteit. Zelfrijdende auto’s zijn een feit, mede dankzij een combinatie van intelligente technologieën, waardoor auto’s nu in zekere zin over het brein van de mens beschikken. Hoewel de technologie nog niet helemaal is waar deze dient te zijn, wordt inmiddels wel steeds duidelijker hoe ver de technologie in de praktijk al wel is, gekeken naar de diverse pilotprojecten van autonoom rijden die wereldwijd aan de gang zijn.

Terwijl de media ten aanzien van autonoom rijden vaak spreken over ‘één oplossing’, zijn er in de praktijk al verschillende niveaus van autonoom rijden zichtbaar. Autonomie bij auto’s kan in 5 niveaus worden onderverdeeld. Bij niveau 5 is er geen bestuurder nodig, omdat de auto in feite zelfstandig deel kan nemen aan het verkeer. Op niveau 4 kan de auto bijna alle situaties zelfstandig afhandelen. Bij het derde level draait het om een auto, die op gemakkelijke stukken de besturing over kan nemen. Deze niveaus zijn op dit moment nog niet op de weg te vinden. Niveau 2, waarbij de auto zelf optrekt en remt onder toezicht van de bestuurder, is nu nog het hoogste level dat op dit moment op straat aanwezig is. Niveau 1 behoort inmiddels tot de mainstream oplossing, die overal te zien is: dit is de auto met assistentiesystemen zoals het antiblokkeersysteem (ABS), cruise control en electronic stability control (ESC).

Niveaus van autonoom rijden

Uit onderzoek van Oponeo komt duidelijk naar voren dat Europa nog een lange weg te gaan heeft voordat er autonoom gereden kan worden. De leverancier van autobanden hield een onderzoek onder 500 participanten door heel Europa, waaronder mensen in Nederland. Een aantal opvallend uitkomsten van de survey:

  • 57% ziet de autonome auto als een bedreiging
  • 47% van de mensen is bang over te steken met autonome auto’s in het verkeer
  • 87% van de vrouwen zou niet in een autonome auto willen rijden
  • 80% van de mannen zou niet in een autonome auto willen rijden
  • 45% van de babyboomers denkt dat de autonome auto veilig is tegenover 41,5% van de millennials 

Bijna de helft van alle respondenten (48%) geeft aan niet in een auto te stappen met een autonomie hoger dan niveau 1. ESP, ABS en cruise control wil men dus wél, maar men wil géén auto die zelf beslissingen neemt tijdens de deelname aan het verkeer. Vooral mannen willen dit liever niet: 53% van de mannen weigert, waar ‘slechts’ 42% van de vrouwen niet in een auto stapt met een autonomie hoger dan niveau 1.

Niet geheel verrassend staan ouderen meer open voor zelfrijdende auto’s – omdat het hen helpt langer in het verkeer actief te kunnen blijven. 45% van de respondenten tussen de 50-70 jaar oud vindt de autonome auto veilig, vergeleken met 41% van de personen tussen de 18-34 jaar oud. Het zelfde patroon is te zien bij het antwoord op de vraag: 'Durf je de straat niet over te steken als een autonome auto langsrijdt?' 50% van de jonge respondenten durft dit inderdaad niet, terwijl ouderen hier minder bang voor zijn (40%). 

Europa bang voor autonoom rijden

De onderzoekers noemen deze uitkomst opvallend. “Hoewel er vaak een generatiekloof is wanneer het gaat om nieuwe technieken, lijkt hier geen sprake te zijn van een duidelijke kloof tussen de generaties”, aldus de auteurs in het onderzoeksrapport.

Waarom is de stemming negatief?

Een van de discussiepunten is waarom de stemming ten aanzien van zelfrijdende auto’s negatief is in Europa. Een aspect dat een rol speelt is moraliteit. Neem het voorbeeld dat een auto in het geval van een naderend ongeval moet kiezen tussen het redden van de berijder of een omstander. Bij dergelijke beslissingen is het vertrouwen in de kunstmatige intelligentie van de autonome auto nog ver te zoeken: 65% van de vrouwen en 50% van de mannen denkt dat de auto geen moraliteit kan leren.

Ook geldt: de mens heeft de neiging om bang te zijn voor alles wat onbekend is. Er rijden nog geen autonome auto’s op de openbare weg. Komt de buurman in een autonome auto op niveau 5 een week lang veilig uit zijn werk thuis én veroorzaakt de auto geen ongelukken? Dan is de kans groot dat de opinie snel omslaat naar gematigd positief. Zijn er vervolgens meer mensen met ervaringen met de autonome auto én zijn deze positief? Dan neemt de animo nog verder toe. Kortom, “We hebben zelfrijdende auto’s nodig om zelfrijdende auto’s mogelijk te maken. Pas dan is Europa klaar voor de autonome auto”, luidt de conclusie van Oponeo.


Meer nieuws over

×
×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Management Bolster Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy Buitenhuis Advies buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Connective Payments Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Digital Power Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting Flowant flowresulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants Itility JBR JBR Interim Executives Kirkman Company Korn Ferry KplusV KPMG KPN ICT Consulting Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink Mazars McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group Oliver Wyman OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ People Change PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quantics Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Salvéos Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Trevian Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Van Oers Corporate Finance Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup YNNO Young Advisory Group Zanders Zestgroup