Wantrouwen Nederlandse consument remt adoptie zelfrijdende auto’s

02 april 2019 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De adoptie van zelfrijdende auto’s wordt in ons land deels geblokkeerd door het wantrouwen dat heerst onder consumenten. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Deloitte. 

Aan de 2019-editie van het jaarlijkse onderzoek van het Big Four-kantoor – titel: ‘Deloitte Global Automotive Consumer Study’ – namen wereldwijd meer dan 25.000 respondenten uit twintig landen deel. Ruim 1.200 ondervraagden zijn Nederlands, waarvan meer dan de helft (56%) aangeeft zelfrijdende auto’s nog niet veilig te vinden. In vergelijking met andere Europese landen zijn Nederlanders hieromtrent tamelijk wantrouwend: in Duitsland noemt 47% autonoom rijden niet veilig, terwijl slechts 29% van de Italiaanse consumenten tot dezelfde conclusie komt.  

Eerst zien dan geloven

Het wantrouwen rondom de technologie wordt in ons land volgens 58% van de ondervraagden deels veroorzaakt door de media, die veel bericht over ongelukken met zelfrijdende auto’s. Volgens Slavko Savanovic, Automotive Lead bij Deloitte Nederland, is het gebrek aan vertrouwen met name van tijdelijke aard: “Op langere termijn zien we zeker geleidelijke acceptatie, vooral als de bekendheid met de technologie verder toeneemt en ook de vele voordelen meer en meer worden aangetoond.”

Wantrouwen consument remt adoptie zelfrijdende auto’s

Het onderzoek van Deloitte zet de woorden van Savanovic kracht bij. Zo geven Nederlandse consumenten aan dat er factoren zijn die ervoor zorgen dat ze in de toekomst eerder in een zelfrijdende auto zouden stappen. De belangrijkste factor is hier de veiligheid van zelfrijdende auto’s: volgens het merendeel (57%) moet deze eerst onomstotelijk zijn aangetoond voordat ze een ritje willen maken. Daarnaast zegt 55% dat de bewezen betrouwbaarheid van aanbieders van dergelijke voertuigen ook een doorslaggevende factor is om al dan niet in te stappen.  

Verder blijkt dat een aanzienlijk deel van onze landgenoten (48%) eerder van een zelfrijdende auto gebruik zou maken als de overheid een grotere rol speelt bij de keuring van dit transportmiddel. Savanovic voegt toe dat hier ook een grote rol voor autofabrikanten is weggelegd: “Om de huidige sceptische houding van consumenten om te vormen naar een snellere acceptatie van autonome auto’s, is het van belang dat er goedkopere modellen op de markt komen die volgens duidelijke overheidsrichtlijnen zijn getest.” 

Andere kant van de medaille

Terwijl Nederlandse consumenten op de hoogte zijn van de mogelijke tekortkomingen van zelfrijdende auto’s, weten ze eveneens verschillende voordelen van de technologie op te noemen. Als een auto zelf rijdt, dan is de menselijke ‘bestuurder’ ontslagen van zijn hoofdtaak, wat hem of haar tijd geeft om in het voertuig andere activiteiten te ondernemen. Spelen met een smartphone (44%), lezen (35%), eten en drinken (35%), rusten (34%) en werken (29%) zijn volgens Nederlanders de vijf populairste bezigheden in een zelfrijdende auto.

Lees ook: Nederland is het best voorbereid om zelfrijdende auto in te voeren.