Nederland is het best voorbereid om zelfrijdende auto in te voeren

21 februari 2018 Consultancy.nl

Dagelijks verschijnt in de media berichtgeving over de zelfrijdende auto, waarin pilots worden aangekondigd en de uitrol van de technologie aanstaande lijkt te zijn. Een mooi moment om de stand van zaken op te maken en uiteen te zetten hoe ver de ontwikkeling staat, wat de publieke opinie is en welke stappen ondernomen dienen te worden voor een veilige introductie van de technologie. 

Ondanks berichtgeving en vele beloftes van autofabrikanten kunnen we tot op de dag van vandaag geen gebruik maken van volledig zelfrijdende technologie. Pilots komen mondjesmaat van de grond en autofabrikanten stellen de eerder gestelde doelen uit, waarbij de consument in het ongewisse gelaten wordt.

Om grip op de zaak te krijgen, is het essentieel te weten wat onder de zelfrijdende auto wordt verstaan. De Amerikaanse National Highway Safety Administration biedt de meest gebruikte classificatie van zelfrijdende auto’s, waarin de automatisering van het voertuig wordt ingedeeld in 6 'levels'. Niveau 0 beschrijft ‘geen automatisering’ en niveau 5 staat voor ‘volledige automatisering’, ofwel het autonome voertuig.

De welbekende autopilot van Tesla kan worden ingedeeld onder level 2, 'gedeeltelijke automatisering', waarbij deze neigt naar level 3. De uitrol van een level 5-voertuig, waarbij de auto overal en onder alle condities zelfstandig kan rijden, lijkt vooralsnog ver weg te zijn. Sommige experts voorspellen dat dit niveau bereikt zal worden over circa vijftig jaar, terwijl anderen sceptisch zijn en geloven dat dit nooit gehaald wordt. 

Nederland is het best voorbereid om zelfrijdende auto op de weg te testenDat wetenschappers het op dit moment niet met elkaar eens zijn, is deels te verklaren doordat zij zich baseren op een klein aantal wetenschappelijke studies. Dit resulteert bovendien in een tweestrijd in de voorziene impact op de maatschappij, waarbij een onderverdeling gemaakt wordt tussen utopie en dystopie.

Een groot deel van de mensen lijkt zich vooralsnog achter de utopie te scharen. Dus een wereld waarin de zelfrijdende auto bijdraagt aan een veilig(er) verkeersysteem, opstoppingen worden verminderd of volledig weggenomen. Een samenleving waarin mensen stressvrij forensen, ruimte in de stad vrijkomt door het ontbreken van parkeerplaatsen en waarin de energieconsumptie daalt. 

In de dystopische wereld neemt het autogebruik toe, loopt het stedelijk verkeer vast, neemt de ongelijkheid in het verkeersaanbod toe – wie kan het zich wel of niet veroorloven – en stijgt de energieconsumptie. Het is lastig je te positioneren in deze discussie, omdat de huidige kennis van de impact op sociaal, economisch en milieugebied beperkt is. 

Willen consumenten een zelfrijdende auto?

Bijvoorbeeld is niet bekend of de maatschappij zit te wachten op de zelfrijdende auto. Uit dit jaar gepresenteerd onderzoek van American Automobile Association blijkt dat 63% van de ondervraagden bang is om een zelfrijdende auto te gaan gebruiken. Daarnaast blijkt uit onderzoek uit 2017 van het Massachusetts Institute of Technology dat mensen zich minder comfortabel voelen bij het volledig uit handen geven van de controle. Ondervraagden blijken een voorkeur te hebben voor ondersteunende functies, waarbij de rijder zelf controle houdt over het voertuig.

Diverse onderzoeken leren ons dat personen die ervaring opdoen met – deels – zelfrijdende voertuigen over het algemeen hun houding positief bijstellen. Het lijkt daarom zaak om zo spoedig mogelijk zelfrijdende auto’s aan het grote publiek voor te stellen. Dit omvat iets paradoxaals: Het grote publiek wantrouwt de capaciteiten van de zelfrijdende auto, maar de capaciteiten kunnen pas aan het grote publiek aantoonbaar gemaakt worden bij voldoende vertrouwen.

Uit recent onderzoek van accountantsorganisatie KPMG blijkt dat Nederland het best voorbereid is op de zelfrijdende auto, mede door het goed onderhouden wegennet, de aanwezige digitale infrastructuur en het overheidsbeleid op het testen van zelfrijdende auto’s. Deze goede voorbereiding moet worden gebruikt om de volgende stap te zetten in het wetenschappelijk onderzoek naar de impact van zelfrijdende auto’s.

Overheden en marktpartijen moeten elkaar opzoeken, en middels een publiek-private – innovatieve – samenwerking de zelfrijdende auto op de openbare weg testen. Onder het motto ‘Learning-by-doing’ dragen deze pilots bij aan onze kennis, vergroten ze de acceptatie en kan een gegronde keuze gemaakt worden over de wenselijke toepassing van de zelfrijdende technologie. De Nederlandse pioniersgeest zal ingezet moeten worden om de voorsprong te behouden en voor te sorteren op de zelfrijdende auto.

Een artikel van Erik Arends, consultant mobiliteit bij AT Osborne.

Nieuws

×
A.T. Kearney Accenture ACE Adaptif Adlasz Adviesgroep Novius Anderson MacGyver Andersson Elffers Felix Annalise Arthur D. Little AT Osborne Atos Consulting Avantage Reply B&A Bain & Company Baker Tilly BCG Platinion BDO BearingPoint Berenschot Best Value Group Bisnez BlinkLane Consulting BluPoint BMC Boer & Croon Corporate Finance Boer & Croon Management Bostec Boston Consulting Group Bright & Company | People Strategy buro C5 Bvolve Capgemini Invent Centric Cmotions COMATCH Conclusion Considerati Count & Cooper De Kleine Consultant Deloitte Delta Capita Dimensys Ecorys Eden McCallum Energyprofs Enigma Consulting EY EY-Parthenon Finavista Finext First Consulting flowresulting Front Consulting Galan Groep GalanNXT Grant Thornton Groenewout Gupta Strategists Gwynt Hamstra & Partners Hermes | Partners Hospitality Group Hot ITem House of Performance IG&H Consulting & Interim Improven InContext innergo innogy Consulting INNOPAY Intermedius ITDS Business Consultants JBR JBR Interim Executives Kirkman Company KplusV KPMG Kruger KWINK groep Leeuwendaal M3 Consultancy Magnitude Consulting Magnus Marktlink McKinsey & Company Mercer Methis Consulting METRI Mitopics MLC Mobilee Möbius Monitor Deloitte Morgens MSR Consulting Group OrangeX Ordina Oxyma p2 PA Consulting Group Paul Postma Marketing Consultancy PBLQ PNO Consultants Projective Protiviti Proven Partners PwC Qhuba Quint Wellington Redwood Quintop Raad van Toekomst RevelX RGP Rijnconsult Roland Berger Scenter Schaekel & Partners Schuberg Philis SeederDeBoer Sia Partners Significant Simon-Kucher & Partners SiRM Solid Professionals SOLVE Consulting SparkOptimus Strategy Development Partners Strategy& Student Consultancy Group Summiteers Supply Value Symbol Synechron Business Consulting TEN HAVE Change Management The Next Organization Turner TWST Twynstra Gudde UMS Group UniPartners UPD Vanberkel Professionals Varrlyn Vasco Consult Vintura VODW Voogt Pijl & Partners Wielinq Willis Towers Watson WIN Yellowtail YGroup Young Advisory Group Zestgroup

Meer nieuws over