AI kan autobranche honderden miljoenen opleveren, maar wat is AI?

09 april 2019 Consultancy.nl

Volgens Capgemini kan de grootschalige toepassing van kunstmatige intelligentie (AI) de bedrijfswinst van autofabrikanten met maar liefst 16% verhogen. Desondanks zegt slechts 10% van de grote spelers in de branche AI op grote schaal te implementeren. Marijn Markus, Data Scientist bij Capgemini, vermoedt dat dit percentage in werkelijkheid echter een stuk hoger ligt: “AI is tegenwoordig normaal en een onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden, ook binnen de auto-industrie. We zien het echter niet meer als AI, maar geven het in Nederland liever andere namen als advanced analytics, data science en risk of machine learning.”

In navolging van een studie uit 2017, ondervroeg Capgemini 500 bestuurders van grote autobedrijven in acht landen. Wat blijkt: “In vergelijking met 2017 geven nu minder autofabrikanten aan AI te implementeren, ondanks de gemelde voordelen wat betreft de kosten, kwaliteit en productiviteit.” Terwijl het aantal automakers dat AI op schaal implementeert licht is gestegen, zijn er nu minder die zeggen dat ze AI selectief implementeren of werken aan pilots of PoC’s. Ondertussen is het aantal bedrijven dat zegt geen enkel AI-initiatief te hebben geïmplementeerd flink gestegen. 

Capgemini stelt dat autofabrikanten die niet investeren in AI veel geld mislopen. Gekeken naar een gemiddelde top 50 ‘original equipment manufacturer’ (OEM), schat het kantoor dat het leveren van AI op schaal een stijging van de bedrijfswinst van 5% tot 16% kan opleveren. Uitgaande van de gemiddelde bedrijfswinst van deze top 50 OEM’s, komt dat voor één enkel bedrijf neer op $232 miljoen tot $764 miljoen. 

Aantal automotive-bedrijven dat grootschalig AI implementeert slechts marginaal toegenomen

Overal voordelen

De voordelen van AI tonen zich volgens het onderzoek in alle bedrijfsonderdelen binnen de auto-industrie. Per onderdeel wordt telkens een verbetering van zo’n 15% gemeten – of het nou gaat om de productiviteit en time-to-market binnen R&D, de time-to-market in marketing/sales, de operationele efficiëntie in de toeleveringsketen en productie, of de directe kosten in customer experience en IT.

Praktijkvoorbeelden van verbeteringen zijn er genoeg. Zo is Volkswagen dankzij machine learning in staat een nauwkeurige schatting te maken van de verkopen van 250 automodellen in 120 landen, en test Mercedes-Benz een AI-herkenningssysteem voor pakketbezorging dat de laadtijd van het voertuig met 15% kan verkorten.

Ook bandenproducent Continental onderschrijft de voordelen van AI: “Met AI-gestuurde visuele inspectie hebben we de verhouding van valse meldingen ten opzichte van de vorige systemen aanzienlijk verminderd", aldus Demetrio Aiello, hoofd van de AI & Robotics Labs. “Ik heb er alle vertrouwen in dat als we AI ten volle kunnen inzetten, dit een impact zou hebben op de prestaties die overeenkomt met bijna een verdubbeling van onze huidige capaciteit.”

Capgemini zelf blijft ook niet achter. “We hebben bijvoorbeeld gewerkt aan de detectie van gaten in de weg”, aldus Ron Tolido, Global CTO Insights & Data: “Op basis van grote aantallen foto’s van wegen wordt automatisch schade aan de wegen opgespoord.” Data Scientist Marijn Markus geeft nog een voorbeeld:“We hebben een zelfstandig lerend algoritme ontwikkeld om vreemd rijgedrag op te sporen in leaseauto-systemen: wie rijdt veel ’s nachts, of naar andere landen?” 

AI-implementatie levert grote voordelen voor alle bedrijfsfuncties

Weinig vooruitgang?

Markus Winkler, Executive Vice President en Global Head of Automotive bij Capgemini, concludeert dat de vooruitgang van AI in de auto-industrie een enorme vlucht heeft genomen. Maar waarom wordt AI vandaag de dag dan minder geïmplementeerd dan twee jaar geleden? “Sommige bedrijven kennen aanzienlijke successen, maar andere hebben moeite om zich te concentreren op de meest effectieve use cases”, stelt Winkler.

Volgens de onderzoekers zou het afgenomen enthousiasme te maken kunnen hebben met hardnekkige obstakels – zoals legacy IT-systemen, zorgen om data en een gebrek aan vaardigheden. Een andere mogelijke reden is dat de hype en hoge verwachtingen die aanvankelijk werden opgewekt door AI zijn veranderd in een meer afgewogen en pragmatische kijk op de realiteit van de implementatie.

Intelligentie en perceptie

Wellicht is er echter nog iets anders aan de hand. Terwijl iedereen het vandaag de dag lijkt te hebben over kunstmatige intelligentie, is de precieze betekenis van het begrip helemaal niet zo helder. Het begrip AI blijkt helemaal geen objectieve definitie te hebben: want wie bepaalt wat intelligentie is? 

“De perceptie van de gebruiker speelt een hele grote rol”, stelt Marijn Markus. “Als je koffie bestelt en de volgende keer biedt de koffieautomaat je dezelfde koffie aan, denk je al snel: ‘Wow, dat is intelligent’, terwijl het apparaat geprogrammeerd is om je hetzelfde aan te bieden als de vorige keer. Over vijf jaar, als we eraan zijn gewend dat de koffieautomaat altijd weet dat ik decaf wil, zien we het helemaal niet meer als intelligent gedrag.” 

Markus legt uit dat de definitie van AI door de jaren heen dan ook flink is veranderd: “In de jaren 50 creëerde Turing een algoritme dat kon schaken. En mensen zeiden: ‘Als we een AI-robot kunnen maken die wereldkampioenen kan verslaan, zou die echt intelligent zijn.’ Dat is precies wat we deden toen Deep Blue in de jaren 90 wereldkampioen Kasparov versloeg. Maar het eerste dat we toen zeiden was: ‘Ja maar dit is niet echte intelligentie.’ Anders gezegd: de betekenis van AI is een functie van de tijd waarin we leven.”

Wanneer we dit idee toepassen op de respons in het Capgemini-onderzoek, valt het misschien wel mee met de stagnatie binnen de auto-industrie. De ondervraagden zijn mogelijk gewoon gewend geraakt aan de toepassingen die ze twee jaar gelden nog zagen als hoogst intelligent. Dergelijke gewenning lijkt geen teken van stilstand, maar juist van continue technologische vooruitgang. “De positieve boodschap is: AI is overal”, besluit Markus.

More on: Capgemini
Netherlands
Company profile
Capgemini is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Capgemini is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.