Bijna de helft van Nederlanders luistert weleens naar podcast

04 december 2020 Consultancy.nl
Meer nieuws over

Nu de coronacrisis steeds langer aanhoudt, blijft de populariteit van podcasts stijgen. Podcasts zijn inmiddels zo geliefd dat veel luisteraars aangeven ook in het ‘nieuwe normaal’ digitaal te blijven luisteren naar hun favoriete kanalen en shows.

Een aantal jaar geleden waren podcasts nog echt een niche in de mediawereld. Door het gemak van podcasts luisteren (en maken) is de groei van het fenomeen een aantal jaar geleden ingezet. Eind 2019 luisterde zo’n 40% van de Nederlanders weleens naar een podcast. En nu, bijna twaalf maanden verder – en nog altijd middenin de coronacrisis – staat de teller op bijna de helft (47%). 

Dit blijkt uit de meest recente editie van de Podcast Monitor, een onafhankelijk onderzoek dat tweemaal per jaar wordt uitgevoerd door Markteffect. Michael Petit, Manager Marketing bij Markteffect, zegt over de trend: “Het aantal luisteraars is het afgelopen anderhalf jaar al explosief gestegen. In de eerste meting [mei 2019] luisterden zo’n 28% van de Nederlanders en inmiddels is dat dus al 47%.”

Het gebruik van podcasts door Nederlands

Terwijl de groei van het aantal luisteraars zich voortzet, zal deze de komende tijd wel wat afzwakken, vertelt Petit. Want er komt een moment dat de piek wordt bereikt. “Waar we in eerdere metingen zagen dat ook niet-luisteraars op grote schaal aangaven in de toekomst naar verwachting te zullen gaan luisteren naar podcasts, is dat percentage nu ‘slechts’ 6%.”

De groei in consumptie zal wel onverminderd doorzetten. “Van de mensen die luisteren, verwacht een relatief grote groep dat dat ze vaker en (veel) méér gaan luisteren.” Eind vorig jaar gaf 18% van de meer dan 1.000 respondenten aan dat ze dagelijks luisteren, en 33% wekelijks. In de laatste meting zijn deze percentages gestegen tot respectievelijk 19% en 38%.

“Het aantal minuten dat men naar podcasts luistert neemt toe”, vult Petit aan. Waarom Nederlanders naar een podcast luisteren? De belangrijkste redenen om naar een podcast te luisteren zijn vooral ontspanning (58%) en amusement (51%), maar ook persoonlijke ontwikkeling (28%) en het volgen van interessante personen (27%) en het laatste nieuws (25%) scoren hoog.

Waarom luisteren Nederlanders naar podcasts

Thuis (72%) en de auto (23%) vormen de twee belangrijkste plekken waar naar podcasts wordt geluisterd. Spotify en Youtube zijn met afstand de populairste platforms, gevolgd door de podcastkanalen van Google en Apple.

Circa een kwart van de podcastluisteraars luistert voor zakelijke doeleinden. Zij zijn vooral op zoek naar vakspecialistische podcasts en nieuwe inzichten om hun baan nog beter uit te kunnen voeren. Bijna de helft geeft aan dat ze daadwerkelijk iets nieuws hebben opgestoken, waarmee ze hun kennis ten aanzien van het vakgebied verder brengen.

De populairste podcasts

Markteffect vroeg de podcastluisteraars ook naar hun favoriete podcastseries. Hieruit kwam een uiteenlopende lijst van podcasts naar voren, maar podcasts die het vaakst werden genoemd waren onder meer BNR Big Five, NOS Met het Oog op Morgen en Nu.nl: Dit wordt het nieuws (categorie Nieuws); F1 Aan Tafel en Dick Voormekaar (categorie Sport); Man man man, de podcast, Wie is de Mol Podcast en de Zelfspodcast (categorie Amusement).