Ordina heeft nauwelijks last van de coronacrisis
De beursgenoteerde automatiseerder Ordina heeft op groepsniveau nauwelijks last van de coronacrisis. De omzet en winst zijn in de eerste zes maanden van dit jaar zelfs licht gestegen.
“Ordina heeft een sterk halfjaar achter de rug. Ondanks Covid-19 en de onzekerheid die hiermee samenhangt, zijn we erin geslaagd de gevolgen te beperken. Ik ben onze klanten en medewerkers dankbaar voor hun vertrouwen en flexibiliteit”, zegt Jo Maes, de Belg die aan het roer staat van Ordina.
De omzet voor het eerste halfjaar kwam uit op €188 miljoen, tegenover €186,9 miljoen voor dezelfde periode vorig jaar. Het overgrote deel hiervan werd gegenereerd door de Nederlandse tak, maar in België en Luxemburg wist Ordina wederom sneller te groeien: met 12% tot een omzet van ruim €31 miljoen. De nettowinst van de groep steeg van €6 miljoen naar iets meer dan €10 miljoen.
In een toelichting op de cijfers zei Maes dat de omzetontwikkeling sterk verschilt per sector. Zo houden grote klanten van het bedrijf in de luchtvaartsector zoals KLM en Brussels Airlines hun hand op de knip. In maart maakte KLM bekend dat het alle consultants terug heeft gestuurd om het hoofd boven water te houden. Bij Brussels Airlines voltrok zich een vergelijkbaar scenario als gevolg van de malaise in de reisbranche.
In andere sectoren merkt Ordina juist een tegenovergestelde beweging – bedrijven zijn bezig met het versnellen van hun digitale ambities. Partijen in de retail investeren volop in hun e-commerce-oplossingen, de zorgsector heeft behoefte aan e-healthoplossingen en banken schroeven hun digitale infrastructuur op om onder meer tegemoet te komen aan thuiswerkende medewerkers.
Ordina helpt klanten bij het uitdenken en implementeren van hun digitale ambities. Het bedrijf ontwikkelt bedrijfsspecifieke applicaties, rolt ERP-pakketten en systemen uit, en bouwt apps. Ordina detacheert ook personeel, veelal IT’ers en projectmanagers gespecialiseerd in agile werken. Het bedrijf werkt zoveel mogelijk in zogeheten multidisciplinaire teams.
Door de goede resultaten gaat Ordina de komende maanden meer aandacht geven aan de recruitmentactiviteiten. Het IT-bedrijf had zijn personeelswerving uit voorzorg deels stilgezet.
Ondanks alle onzekerheid in de markt is Maes optimistisch gestemd over de toekomst: “Onze financiële resultaten, cashpositie en voortgang op de strategie maken dat we goed gepositioneerd zijn voor de toekomst. Voorzichtigheid blijft echter geboden. Voor alle stappen die we zetten, geldt dat de stabiliteit van ons bedrijf, de zorg voor onze mensen en betrokkenheid bij onze klanten vooropstaan.”