De kracht van Solid Professionals: Verder gaan dan van je verwacht wordt
Weinigen kennen Solid Professionals zo goed als Sabine ten Brinke en Kathelijn Loos. Opgeteld werken de twee al twee decennia voor de finance- en riskspecialist. Waar ze begonnen als junior recruiter en salesmedewerker, vormen ze inmiddels samen de directie. Consultancy.nl sprak met Sabine ten Brinke en Kathelijn Loos; over de ontwikkeling die Solid Professionals heeft doorgemaakt, de kracht van het kantoor en – hoe kan het ook anders dezer dagen – de impact die corona heeft op de dienstverlening.
“Toen ik startte was Solid Professionals nog een kleine startup”, begint Sabine ten Brinke. “Niet te vergelijken met de organisatie die we nu zijn. Voor mijn gevoel heb ik ook voor verschillende bedrijven gewerkt. Niet wat betreft de collega’s, maar wel de stadia die het bedrijf heeft doorgemaakt.”
Sabine sloot zich in 2007 als junior recruiter aan bij Solid Professionals, dat destijds uit vijf mensen bestond en zich uitsluitend richtte op de werving en selectie van finance-professionals voor klanten uit de financiële dienstverlening. Inmiddels bestaat het kantoor uit ruim 125 medewerkers. Solid Professionals richt zich op consultancy, interim professionals en een eigen Young Professionals Programma, verschillende traineeships gericht op finance, risk, compliance en data.
Een kleine vijf jaar na Sabine begon ook Kathelijn Loos bij Solid Professionals. “Ik werkte al langere tijd in de recruitmentbranche en was op zoek naar een wat kleinere, persoonlijke organisatie. Vanaf dag één voelde in me op mijn plek hier. Ik startte in een salesrol, als achtste medewerker van de organisatie. Inmiddels zijn we met heel wat meer, maar het persoonlijke is gelukkig gebleven.”
Terwijl het bedrijf groter werd, groeiden beide dames met het bedrijf mee. Tot eind 2018 bestond het MT onder andere uit de vier partners van Solid Professionals. “Een van de partners is inmiddels Solid Professionals Frankfurt gestart, een vestiging van Solid Professionals in Duitsland”, vertelt Kathelijn. “En de andere drie hebben bewust een stapje terug gedaan binnen de dagelijkse leiding van Solid Professionals, om ons de ruimte te geven. Sindsdien vormen wij samen de directie.”
Vrouwen in de finance
De financiële wereld staat van oudsher bekend als een mannenbolwerk. Hoe is het om als twee vrouwen aan het hoofd te staan van een bedrijf in de financiële dienstverlening? “Onze organisatie is helemaal niet hiërarchisch, dus aan de ‘hoofd’ zou ik het zelf niet eens noemen”, antwoordt Kathelijn. “Ik zie wat we doen ook meer als inspireren dan leidinggeven. Bovendien werken we nauw samen met het hele partnerteam, de oprichters van Solid Professionals en The Hup, het moederbedrijf waar we bij horen.”
“Het klopt wel dat we veel vrouwen hebben in het management, binnen The Hup zijn er ook vrouwelijke MT-leden bij de andere bedrijfsonderdelen”, vult Sabine aan. “Dat is niet bewust zo gegaan, het is geen positieve discriminatie. We hebben er gewoon hard voor gewerkt, en natuurlijk wel de kans gekregen. Ik hoop wel dat we nu een voorbeeld kunnen zijn voor de volgende generatie vrouwen. Vijf jaar geleden had ik zelf graag meer vrouwen gehad om mee te sparren over hoe het is om in de directie te zitten. Die waren er toen niet veel.”
Destijds merkte Sabine bijvoorbeeld dat ze zich soms extra moest bewijzen. “Ik ben ook vrij jong begonnen. Daardoor was ik vaak de jongste in de ruimte en dan was ik ook nog eens vrouw. Ik had af en toe wel het idee dat ik net even iets harder m’n best moest doen. Pas als ik vertelde dat ik al heel lang bij Solid Professionals werkte gingen mensen anders naar me kijken. Ik merk nog steeds weleens dat mensen andere verwachtingen hebben. Maar dat is ook wel weer leuk want je kunt mensen positief verassen, ze anders laten kijken.”
“We bellen niet alleen als er projecten of aanvragen zijn. We blijven continu betrokken bij onze klanten, die we ook echt als partners zien.”
Betrokken gesprekspartner
Verdergaan dan wat er verwacht wordt is volgens Kathelijn ook een van de belangrijkste krachten van Solid Professionals “Als de klant je alleen maar belt voor een losse aanvraag en je deze invult is een klant misschien wel geholpen, maar alleen op de korte termijn. Dat kan best een goede manier zijn om geld te verdienen, maar het is veel interessanter om vanuit je expertise ook het gesprek te voeren over wat allemaal speelt, nu én in de toekomst. Zorgen dat je voldoet aan wet- en regelgeving en dat je systeemlandschap op orde blijft, maar ook dat je populatie medewerkers over vijf jaar nog op orde is. Daarin is het ook een groot voordeel dat we een specialistische partij zijn.”
Solid Professionals slaat hierin ook duidelijk de brug tussen bedrijven en talent. “De arbeidsmarkt verandert voortdurend, en daarmee ook de wensen van bijvoorbeeld young professionals”, vertelt Kathelijn. “Het is voor ons belangrijk om daar rekening mee te houden, maar uiteraard ook voor de bedrijven waarmee we samenwerken. Dus enerzijds is ons traineeship continu in ontwikkeling, en anderzijds kijken we ook samen met bedrijven naar wat er van hen wordt gevraagd: wat moeten zij doen om high potentials te blijven boeien?”
Deze open gesprekshouding wordt zeker nú gewaardeerd. “In deze coronatijd horen we veel van klanten: ‘Jullie zijn er ook als de business er even niet is’”, geeft Kathelijn aan. “We bellen niet alleen op het moment dat er allerlei projecten of aanvragen zijn. We blijven continu betrokken bij onze klanten, die we ook echt als partners zien.”
“Als je me een paar maanden geleden had gezegd: ‘Jullie gaan allemaal acht weken thuiswerken’, dan was ik in paniek geraakt.”
De koudwatervrees voorbij
Daarmee is dan toch het woord gevallen dat dit voorjaar alles domineert: corona. We kunnen er niet omheen te vragen welke impact de coronacrisis heeft op Solid Professionals.
“We hadden eind vorig jaar net ons vijfjarenplan gemaakt”, zegt Sabine. “Maar zo zie je maar weer: je kunt van alles plannen, je hebt niet alles in de hand. De eerste fase van de crisis viel wel mee. Nu sommige projecten aflopen merken we wel dat wat meer mensen stil komen te zitten. Banken en verzekeraars trappen wel op de rem: ze vragen zich af of dit het juiste moment is om bijvoorbeeld dat grote verandertraject te starten.”
“Ook qua werving zitten bedrijven nog een beetje in de fase van koudwatervrees”, vult Kathelijn aan. “Kandidaten hebben vrij makkelijk die omslag kunnen maken naar een online sollicitatieproces, maar opdrachtgevers denken nog wat meer in belemmeringen. We moeten de managers nu meenemen in de mogelijkheden en niet de onmogelijkheden. En weer eerlijk het gesprek voeren: als je nu niets doet loop je over een half jaar achter de muziek aan, want dit gaat nog wel even duren, dus je moet mee. Het is voor ons ook weer een nieuwe uitdaging, daar word ik dan wel weer enthousiast van.”
Daarnaast zijn beide dames positief verrast door de enorme flexibiliteit van hun eigen mensen. Sabine: “Als je me een paar maanden gelden had gezegd: ‘Jullie gaan allemaal acht weken thuiswerken’, dan was ik in paniek geraakt. En met mij heel veel collega’s denk ik. Nu merken we dat het best goed gaat. Natuurlijk zijn er dingen die wat lastiger zijn, maar iedereen pakt het zó goed op. We worden op onze creativiteit aangesproken, zowel qua werken als met elkaar in contact blijven, en daar komen hele mooie dingen uit. Zo hebben we onlangs onze eerste online inhousedag gehad, de ‘e-housedag’. Dat was een groot succes.”
Solid Professionals zelf blijft dan ook werven, crisis of geen crisis. “We zijn de afgelopen jaren flink gegroeid en ik verwacht niet dat daar nu verandering in komt”, geeft Kathelijn aan. “We investeren ook uitgebreid in onze mensen, en dat betaalt zich dubbel en dwars terug. Onze mensen krijgen volop kansen om door te groeien, zodat ze ook lange tijd blijven. Kijk alleen al naar ons twee, en wij zijn zeker niet de enigen. Dus we doen zeker iets goed hier bij Solid Professionals.”