Leasemaatschappijen investeren steeds meer in e-commerce

02 juni 2020 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Na een ietwat trage start, investeren ook leasemaatschappijen inmiddels flink in e-commerce, zo blijkt uit onderzoek van MSR Consulting Group. Daarbij valt op dat vooral de nieuwkomer het goed doen.

De afgelopen decennia is vrijwel ieder segment binnen de retail op zijn kop gezet door de opkomst van e-commerce. Begrijpelijkerwijs ging het binnen de autobranche iets minder hard. Consumenten maken toch het liefst even een echte proefrit voordat ze een auto selecteren. 

Desalniettemin wordt het onlinekanaal nu binnen de automarkt steeds belangrijker, zo ook binnen het lease-segment. MSR Consulting Group nam de leasemarkt onder de loep en concludeert dat leasemaatschappijen de afgelopen twee jaar duidelijke vooruitgang hebben geboekt. Leasemaatschappijen investeren steeds meer in e-commerce De e-commerceproposities worden dit jaar gemiddeld 10% hoger gewaardeerd. Ze scoren het best op het gebied van de transactiemogelijkheden. Zo kunnen consumenten nu bij veel meer leasemaatschappijen geheel online een leasecontract afsluiten. Op het gebied van ‘100%-contactloos kunnen afsluiten’ en ‘automatisch en direct aanbod van een financiering’ – beide zonder tussenkomst van mensen – werd respectievelijk maar liefst 150% en 50% verbetering geboekt.

Ook de product range – de te kiezen merken, modellen en opties – wordt hoger gewaardeerd. Er is daarentegen weinig vooruitgang geboekt op het gebied van het gemak binnen de customer journey en de oriëntatiemogelijkheden – gemiddeld gezien scoren leasemaatschappijen binnen deze pijlers zelfs nog altijd een onvoldoende.

Opvallend genoeg werden vooral de nieuwkomers op de leasemarkt hoog gewaardeerd: zij scoren gemiddeld maar liefst 30% hoger dan de leasemaatschappijen die twee jaar geleden ook al een e-commerceplatform hadden. “Het lijkt erop dat de nieuwkomers langer hebben gewacht, maar nu wel een meer complete oplossing hebben”, aldus de onderzoekers van MSR.

MSR concludeert tot slot dat de gevestigde partijen zich vooral hebben verbeterd binnen hun eigen expertisegebieden, en daardoor nog steeds achterblijven binnen andere gebieden. Met namen daar liggen dan ook de kansen voor spelers die zich willen onderscheiden.